Thursday, October 25, 2012

sahabat...sudikah kamu?



Sesungguhnya, amalan memberi nasihat dan teguran inilah yang menjadi tuntutan Islam, sesuai sabda Baginda SAW yang bermaksud: "Agama itu nasihat." - (Hadis riwayat Muslim)


Kadangkala, tanpa kita sedar kita mendapat teguran dari orang lain yang kadangkala rapat dan juga yang tidak rapat dengan kita. Apakah reaksi kita? Adakah kita mengucapkan terima kasih atau membantah teguran tu dengan sindiran atau sebaliknya. Sesetengah orang ia lambat menerima teguran dan setelah beberapa lama selepas itu baru dia terfikir dan tersedar. “owh…betul juga kata dia”. Dan sesetengah yang lain berkeadaan menerima hati yang terbuka, menerima dengan hati yang gembira dan senang hati. Di manakah keadaan hati kita jika kita menerima teguran?


Termenung, masih lagi terngiang-ngiang nasihat seseorang yang tidak ku kenali, sebelum ni. Ya, memang saya tak kenal. Tapi Allah aturkan untuk kami berkenalan walaupun sekejap Cuma. Ketika itu dalam perjalanan balik dari KTM Kl Sentral ke Banting. Saya duduk bersebelahan seorang adik yang tidak di kenali. Tegur menegur. Dan akhirnya borak sampai menuju ke destinasi. Yang paling saya ingat sampai sekarang, sebelum dia turun ke station KTM Nilai dia berkata sesuatu.


“AKAK…SAYA DOAKAN AKAK DAPAT JODOH YANG SOLEH. RAJIN-RAJIN YA SOLAT  TAHAJUD. SOLAT TAHAJUD NI DAPAT MEMBUKA HIJAB SESEORANG, KADANG-KADANG JODOH TU DAH ADA DAH KAT DEPAN MATA KITA DAN YANG KITA KENAL, CUMA DI SEBABKAN DOSA-DOSA KITA ALLAH TANGGUHKAN DULU, DOA BANYAK-BANYAK.”



Saya terpana. Ya Allah ini teguran dari-Mu ya Allah. Engkau hantarkan makhluk-Mu supaya aku sedar dan tidak terus lalai dengan dunia ini. Ya…cerita ini setahun yang lalu. Masih terbayang-bayang kejernihan wajah adik tu, Masya Allah…hampir hati ini di basahi air. Sedangkan saya tidak bercerita pun mengenai jodoh, dia pun tak bertanya tentang ni kepada saya. Ya..setahun yang lalu peristiwa ni. Tiba-tiba hari ni saya kembali teringat semula dan berniat untuk mencoret di teratak buruk saya ini Sebagai ingatan diri yang kadangkala alpa dan leka.

Sahabat…sudi kah Engkau menasihatiku selalu? Siapakah sahabat itu?

Monday, October 22, 2012

ya muqallibal qulub...monolog hati..


Allah bagaimana mahu ku luahkan, walau ku tahu, jika aku tidak meluahkan pun Engkau akan tahu...

Hati. Sukarnya menelah hati. Lebih dalam dari lautan,lebih misteri dari hutan. Tinggi menggapai langit,jauhnya ke dasar bumi.


Istimewanya manusia kerana dianugerahkan sekeping hati. Padanyalah kebaikan dan padanyalah kejahatan. Perjalanannya tidak mudah diduga. Dia hadir bersama kita,namun kita sendiri tiada kuasa keatasnya.



Aku hairan mengapa sering kita berdoa kepada Allah.. Ya muqollibal quluub. Wahai yang membolak balikkan hati. Aku sempat tidak mengerti apa pentingnya hati itu dibolak balik. Kini aku insafi.. Bahawa hati itu Allah lah yang menguasai. Bila dibolak kekanan,islam dan imanlah kita. Boleh saja kemudiannya dibalikkan pula kekiri,tercabutlah islam dan iman dari hati. Kebaikan yang tadinya memenuhi,sekelip mata berganti. Kejahatanlah yang mengisi. Yang tadinya sangat mengakui,kini semuanya ternafi. Bagaimana ia bisa terjadi?


Pelik..hairan..ajaibnya Tuhan. Sungguh aku akur Wahai Tuhan akan kehebatanMu membolak balikkan hati. Ada orang yang beriman diawal,kafir diakhir. Ada yang kafir diawal namun akhirnya diberi iman. Tuhanlah yang berhak melakukan semuanya yang diluar jangkauan makhluk.



Tidakkah kita lihat bagaimana hati itu cukup rahsia? Bapa saudara Rasulullah yang sangat mengasihi Baginda,namun tidak direzkikan hidayah kepadanya. Puas Nabi berdoa memohon petunjuk buat pakcik yang disayangi. Namun Baginda akhirnya setuju bila Tuhan katakan bahawa Dia memberi hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki. Tidak pada yang sebaliknya. Begitu juga sejarah Nabi Nuh yang cukup menyayat hati bila Baginda terpaksa melepas keluarganya hanyut bersama bah besar,mati didalam kekufuran. Hingga disaat terakhir sebelum ditelan badai,Nabi Nuh masih memujuk untuk mereka kembali kepada Allah. Namun..hati benar milik Allah. Hingga ke sudah tiada rezki keimanan buat mereka. Iman trnyata tidak mengalir pada darah dan daging. Tetapi ia diwarisi oleh hati yang Allah titiskan 'Nur' kedalamnya.



Bersalahkah Nabi kerana orang kesayangan mereka tidak dapat diselamatkan? Gagalkah pesuruh Allah itu melaksanakan tugasnya membawa manusia kepada Allah? Tidak..hanya kerana soal hati itu Allah lah yang menentukan. Kita sebagai hamba hanya mampu berusaha dan berikhtiar menyampaikan apa-apa yang terdaya. Walhal untuk mengubah hati hingga sanggup menerima semuanya,itu ditangan Allah.


Menyedari hakikat ini tidakkah hati kita sedang sangat ketakutan. Remuk redam dibuatnya. Memikirkan nasib kita kelak disana. Berfikir-fikirlah akal,apa sebenarnya yang ada pada hati? Suis yang manakah yang tidak kita ketahui? Untuk itu Wahai Tuhan yang MAHA membolak balikkan hati,tolonglah ditetapkan hati kami didalam keimanan bersama kebenaran dariMu dan olehMu.

Monday, October 15, 2012

qasidah Sholatun bisalamil mubin


video
 Sholatun bisalamil mubin…linugthotit ta’yii ni ya ghoroomii)6X

Nabiyyuna kaana ashlattak wiini….min ngahdi kun fayakuunu yaa ghoroomii..(2X)

back to *(2X)

Ayaman ja’ana khakkon nadhiiri…mughiitsan musbilan subularoshaadi..(2X)

back to *(2X)

Allah Ya Allah Ya Allah Ya Allah (4X)

Rosulullahiyaa dhowiil jabiini… wayaamanja’abil khakkil mubiin(2X)

back to *(2X)

Sholatulam tazal tutlaa ngalaika…kami’ thorin nasiim tuhdaa ilaika (2X)

back to * (2X)


 Makna nya:

Shalawat serta salam ku persembahkan kepada mu wahai kekasih ku

Sebagai bukti keteguhan ku,wahai Nabi saw (kekasih ku)

Engkaulah sebenar2nya pemberi peringatan pada masa mu

Wahai kekasih ku,wahai Rasulullah saw yang bercahaya wajahnya penunjuk jalan kebenaran

Tak lekang sholawat tercurah pada mu wahai pembawa kebenaran,laksana hembusan angin yang kencang...

Thursday, October 4, 2012

LIRIK QASIDAH YA HANNAN YA MANNAN


Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
’Ala Ya Allah
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
’Ala Ya Allah
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

Ya Hannan Ya Mannan
Ya Qodiemal Ihsan
Bahro Judik Malyan
Judlana Bil Ghufron
Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
’Ala Ya Allah
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

La Tukhoyyib Roji Tahta Babik Laji
Lam Yazal Fidzaji Qoilan Ya Hannan


Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
’Ala Ya Allah
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

Bin Nabiyyil Ummi Wa Khodijah Ummi
Walbatulil Khotmi Sayyidatin Niswan

Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
’Ala Ya Allah
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

jatuh hati dengan qasidah...^_^



video

versi Nasyeed dari Arab Saudi

Yaa thoybah, yaa thoybah
 yaa dawal ayaana
 isytaqnaalik
 wal hawa nadaana
 wal hawa nadaana

Yaa Ali ya bna Abi Thalib
 minkumu mashdarul mawaahib
 Yaa turo hal uro lii haajib
 indakum
 afdholul ghilmaana
 afdholul ghilmaana

Asyaadil Hasan wal Husaini
 ilannaibiyyi qurrot-’aini

Yaa syabaabal jannataini
 jaddukum
 shoohibul qur’ana
 shoohibul qur’ana

_______________________________________________________________________________

lagi versi Ya Thoybah..dalam Bahasa Malaysia

Ya Taiba (Translation mudah)

Wahai Taiba, wahai Taiba, 
Penawar kepada yang sabar
Kami merinduimu
Dan kecintaan telah membawakanku kepadamu

 Aku tertinggal ketika kapal berlayar
 Mereka berlayar pergi dan tangisanku tidak mengering
 Mereka telah membawa pergi jiwa dan ragaku bersama
 Wahai Taiba, kau cinta orang yang terganggu

 Korus

 Arah sembahyangku (Kiblat ku), Rumah Allah, Aku bersabar
 Mungkin suatu hari akan datang melawatimu
 Aku tertanya-tanya, adakah aku akan melihat Kaabah 
 dan merasa kagum dengan keselamatannya.. 

 Korus

 Nabi kami, impian tertinggiku, ialah melawatimu,
 Sekurang-kurangnya sekali seumur hidupku 
 dan dekat dengan kamu, untuk menjalankan ibadahku
 untuk memuji Tuhanku, dan membaca Qur'an

 Korus

 Wahai Madinah, betapa beruntungnya kamu
 dengan kedatangan bintang petunjuk itu
 Izinkan aku berlindung disisimu 
 Benarlah, cahayamu telah mengagumkan aku.


qasidah ni ada pelbagai lirik... boleh search kat internet :)

Wednesday, October 3, 2012

Bantu aku menuju-Mu ya Allah..



Allahu Allahu.Kami tidak punya ilmu seperti mereka. Apatah lagi amalan kami yang tak seberapa. Hanya mampu kami lakukan, mencintai mereka. Ya, mencintai mereka. Cukup dengan cinta itu membuatkan kami dekat dengan mu Ya Allah

- Al faqirah wal haqirah ilallah-

kalau kita lewatkan solat.....

PERINGATAN BERSAMA...

SOLAT DI AKHIR WAKTU....



Rupa-rupanya ada cerita kalau kita lewatkan solat. Jika berpuasa,amalan kita terus pada ALLAH. Tapi jika kita bersolat,ada 'posmen'pula yang hantar amalan kita pada-NYA.


Jika solat pada akhir waktu,tak perlu bayar tol juga,tapi sekatannya,masya-ALLAH! Di langit pertama,penjaga tol marahkan posmen kita. Di soalnya,mengapa lewat poskan amalan kita? Merayu-rayu posmen malaikat kita minta diberi laluan,tapi penjaga langit pertama tak hiraukan,sebaliknya amalan lewat solat tadi dicampakkan balik ke bumi lalu jatuh berderai.




Maka tidak sampailah amalan kita pada ALLAH seolah-olah kita tidak solat jugak. Jadi bersedialah kita terima pembalasannya,jika tidak di akhirat,di dunia…hilang duit, hati risau, ujian bertimpa-timpa. Jadi tidak ada maknanya solat lewat kerana amalannya tidak sampai…tidak ada nilai . Sebaliknya kena azab lagi.


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...