Friday, January 15, 2010

Sifat Memberi-Maaf: Ketenangan Jiwa, memperhebat Kualiti diri.

Orang yang tdak memberi maaf, sentiasa diikat oleh orang yang tidak di maafkan. Hatinya akan terasa berat dan terasa fikirannya sesak. Sebaliknya, jika kita memaafkan orang lain yang berbuat salah pada kita, kita akan terlepas daripada ikatan kemarahan yang membakar diri kita sendiri. Allah telah mengingatkan kita di dalam al-Quran agar kita menolak satu kejahatan dengan satu kebaikan.

Langkah memaafkan orang lain termasuklah dalam erti menolak satu kejahatan dengan kebaikan. Berilah kemaafkan, manfaatnya besar untuk diri sendiri dan orang lain. Sebaliknya, tidak memaafkan orang lain meletakkan diri kita sebagai calon penghuni rumah sakit jiwa!

Berikut adalah kelebihan memberi maaf:

* Hati akan lebih tenang
* Wajah akan bersih (Hensem dan cun)
* Semnangat kerja yang tinggi
* Penyakit kan cepat sembuh
* Hidup akan menjadi lebih berkat.
* Murah rezeki
* Mendapat ramai sahabat.
* Di pandang hebat oleh manusia.

Rasulullah sebagai contoh teladan yang baik.

Sifat pemaaf dan berkasih sayang baginda amat tinggi, sehingga membuatkan orang kafirjatuh cinta dengan islam di sebabkan akhlak baginda yang mulia. Begitu tinggi sifat pemaaf Rasulullah SAW. Terbukti juga semasa pembukaan kota Makkah. Baginda memaafkan semua orang yang pernah memusuhi banginda sehinggakan ramai yang memeluk islam termasuk pemimpin mereka, Abu Sufyan.

Sikap pemaaf diserasikan dengan hidup berkasih sayang Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

Sayangilah apa yang ada di muka bumi, nescaya kamu akan di sayangi oleh yang berada di langit (para Malaikat). (Riwayat: Tabrani)

Apabila kita memaafkan orang lain, kita akan terasa tenang, hidup terasa indah, kerja berkualiti dan sudah tentunya di pandang hebat oleh manusia. Segala masalah sesama manusia pun terhapus.

1 comment:

  1. salam...
    bleh sya dptkn link utk download lagu lailatul qadr drpd mawaddah yg kt gadget saudari tu?..plss..
    MZB

    ReplyDelete


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...