Thursday, October 25, 2012

sahabat...sudikah kamu?



Sesungguhnya, amalan memberi nasihat dan teguran inilah yang menjadi tuntutan Islam, sesuai sabda Baginda SAW yang bermaksud: "Agama itu nasihat." - (Hadis riwayat Muslim)


Kadangkala, tanpa kita sedar kita mendapat teguran dari orang lain yang kadangkala rapat dan juga yang tidak rapat dengan kita. Apakah reaksi kita? Adakah kita mengucapkan terima kasih atau membantah teguran tu dengan sindiran atau sebaliknya. Sesetengah orang ia lambat menerima teguran dan setelah beberapa lama selepas itu baru dia terfikir dan tersedar. “owh…betul juga kata dia”. Dan sesetengah yang lain berkeadaan menerima hati yang terbuka, menerima dengan hati yang gembira dan senang hati. Di manakah keadaan hati kita jika kita menerima teguran?


Termenung, masih lagi terngiang-ngiang nasihat seseorang yang tidak ku kenali, sebelum ni. Ya, memang saya tak kenal. Tapi Allah aturkan untuk kami berkenalan walaupun sekejap Cuma. Ketika itu dalam perjalanan balik dari KTM Kl Sentral ke Banting. Saya duduk bersebelahan seorang adik yang tidak di kenali. Tegur menegur. Dan akhirnya borak sampai menuju ke destinasi. Yang paling saya ingat sampai sekarang, sebelum dia turun ke station KTM Nilai dia berkata sesuatu.


“AKAK…SAYA DOAKAN AKAK DAPAT JODOH YANG SOLEH. RAJIN-RAJIN YA SOLAT  TAHAJUD. SOLAT TAHAJUD NI DAPAT MEMBUKA HIJAB SESEORANG, KADANG-KADANG JODOH TU DAH ADA DAH KAT DEPAN MATA KITA DAN YANG KITA KENAL, CUMA DI SEBABKAN DOSA-DOSA KITA ALLAH TANGGUHKAN DULU, DOA BANYAK-BANYAK.”



Saya terpana. Ya Allah ini teguran dari-Mu ya Allah. Engkau hantarkan makhluk-Mu supaya aku sedar dan tidak terus lalai dengan dunia ini. Ya…cerita ini setahun yang lalu. Masih terbayang-bayang kejernihan wajah adik tu, Masya Allah…hampir hati ini di basahi air. Sedangkan saya tidak bercerita pun mengenai jodoh, dia pun tak bertanya tentang ni kepada saya. Ya..setahun yang lalu peristiwa ni. Tiba-tiba hari ni saya kembali teringat semula dan berniat untuk mencoret di teratak buruk saya ini Sebagai ingatan diri yang kadangkala alpa dan leka.

Sahabat…sudi kah Engkau menasihatiku selalu? Siapakah sahabat itu?

Monday, October 22, 2012

ya muqallibal qulub...monolog hati..


Allah bagaimana mahu ku luahkan, walau ku tahu, jika aku tidak meluahkan pun Engkau akan tahu...

Hati. Sukarnya menelah hati. Lebih dalam dari lautan,lebih misteri dari hutan. Tinggi menggapai langit,jauhnya ke dasar bumi.


Istimewanya manusia kerana dianugerahkan sekeping hati. Padanyalah kebaikan dan padanyalah kejahatan. Perjalanannya tidak mudah diduga. Dia hadir bersama kita,namun kita sendiri tiada kuasa keatasnya.



Aku hairan mengapa sering kita berdoa kepada Allah.. Ya muqollibal quluub. Wahai yang membolak balikkan hati. Aku sempat tidak mengerti apa pentingnya hati itu dibolak balik. Kini aku insafi.. Bahawa hati itu Allah lah yang menguasai. Bila dibolak kekanan,islam dan imanlah kita. Boleh saja kemudiannya dibalikkan pula kekiri,tercabutlah islam dan iman dari hati. Kebaikan yang tadinya memenuhi,sekelip mata berganti. Kejahatanlah yang mengisi. Yang tadinya sangat mengakui,kini semuanya ternafi. Bagaimana ia bisa terjadi?


Pelik..hairan..ajaibnya Tuhan. Sungguh aku akur Wahai Tuhan akan kehebatanMu membolak balikkan hati. Ada orang yang beriman diawal,kafir diakhir. Ada yang kafir diawal namun akhirnya diberi iman. Tuhanlah yang berhak melakukan semuanya yang diluar jangkauan makhluk.



Tidakkah kita lihat bagaimana hati itu cukup rahsia? Bapa saudara Rasulullah yang sangat mengasihi Baginda,namun tidak direzkikan hidayah kepadanya. Puas Nabi berdoa memohon petunjuk buat pakcik yang disayangi. Namun Baginda akhirnya setuju bila Tuhan katakan bahawa Dia memberi hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki. Tidak pada yang sebaliknya. Begitu juga sejarah Nabi Nuh yang cukup menyayat hati bila Baginda terpaksa melepas keluarganya hanyut bersama bah besar,mati didalam kekufuran. Hingga disaat terakhir sebelum ditelan badai,Nabi Nuh masih memujuk untuk mereka kembali kepada Allah. Namun..hati benar milik Allah. Hingga ke sudah tiada rezki keimanan buat mereka. Iman trnyata tidak mengalir pada darah dan daging. Tetapi ia diwarisi oleh hati yang Allah titiskan 'Nur' kedalamnya.



Bersalahkah Nabi kerana orang kesayangan mereka tidak dapat diselamatkan? Gagalkah pesuruh Allah itu melaksanakan tugasnya membawa manusia kepada Allah? Tidak..hanya kerana soal hati itu Allah lah yang menentukan. Kita sebagai hamba hanya mampu berusaha dan berikhtiar menyampaikan apa-apa yang terdaya. Walhal untuk mengubah hati hingga sanggup menerima semuanya,itu ditangan Allah.


Menyedari hakikat ini tidakkah hati kita sedang sangat ketakutan. Remuk redam dibuatnya. Memikirkan nasib kita kelak disana. Berfikir-fikirlah akal,apa sebenarnya yang ada pada hati? Suis yang manakah yang tidak kita ketahui? Untuk itu Wahai Tuhan yang MAHA membolak balikkan hati,tolonglah ditetapkan hati kami didalam keimanan bersama kebenaran dariMu dan olehMu.

Monday, October 15, 2012

qasidah Sholatun bisalamil mubin


video
 Sholatun bisalamil mubin…linugthotit ta’yii ni ya ghoroomii)6X

Nabiyyuna kaana ashlattak wiini….min ngahdi kun fayakuunu yaa ghoroomii..(2X)

back to *(2X)

Ayaman ja’ana khakkon nadhiiri…mughiitsan musbilan subularoshaadi..(2X)

back to *(2X)

Allah Ya Allah Ya Allah Ya Allah (4X)

Rosulullahiyaa dhowiil jabiini… wayaamanja’abil khakkil mubiin(2X)

back to *(2X)

Sholatulam tazal tutlaa ngalaika…kami’ thorin nasiim tuhdaa ilaika (2X)

back to * (2X)


 Makna nya:

Shalawat serta salam ku persembahkan kepada mu wahai kekasih ku

Sebagai bukti keteguhan ku,wahai Nabi saw (kekasih ku)

Engkaulah sebenar2nya pemberi peringatan pada masa mu

Wahai kekasih ku,wahai Rasulullah saw yang bercahaya wajahnya penunjuk jalan kebenaran

Tak lekang sholawat tercurah pada mu wahai pembawa kebenaran,laksana hembusan angin yang kencang...

Thursday, October 4, 2012

LIRIK QASIDAH YA HANNAN YA MANNAN


Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
’Ala Ya Allah
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
’Ala Ya Allah
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

Ya Hannan Ya Mannan
Ya Qodiemal Ihsan
Bahro Judik Malyan
Judlana Bil Ghufron
Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
’Ala Ya Allah
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

La Tukhoyyib Roji Tahta Babik Laji
Lam Yazal Fidzaji Qoilan Ya Hannan


Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
’Ala Ya Allah
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

Bin Nabiyyil Ummi Wa Khodijah Ummi
Walbatulil Khotmi Sayyidatin Niswan

Asholatud Daim Annabi Bni Hasyim
’Ala Ya Allah
Asholatud Daim ’Alan Nabi Bni Hasyim

jatuh hati dengan qasidah...^_^



video

versi Nasyeed dari Arab Saudi

Yaa thoybah, yaa thoybah
 yaa dawal ayaana
 isytaqnaalik
 wal hawa nadaana
 wal hawa nadaana

Yaa Ali ya bna Abi Thalib
 minkumu mashdarul mawaahib
 Yaa turo hal uro lii haajib
 indakum
 afdholul ghilmaana
 afdholul ghilmaana

Asyaadil Hasan wal Husaini
 ilannaibiyyi qurrot-’aini

Yaa syabaabal jannataini
 jaddukum
 shoohibul qur’ana
 shoohibul qur’ana

_______________________________________________________________________________

lagi versi Ya Thoybah..dalam Bahasa Malaysia

Ya Taiba (Translation mudah)

Wahai Taiba, wahai Taiba, 
Penawar kepada yang sabar
Kami merinduimu
Dan kecintaan telah membawakanku kepadamu

 Aku tertinggal ketika kapal berlayar
 Mereka berlayar pergi dan tangisanku tidak mengering
 Mereka telah membawa pergi jiwa dan ragaku bersama
 Wahai Taiba, kau cinta orang yang terganggu

 Korus

 Arah sembahyangku (Kiblat ku), Rumah Allah, Aku bersabar
 Mungkin suatu hari akan datang melawatimu
 Aku tertanya-tanya, adakah aku akan melihat Kaabah 
 dan merasa kagum dengan keselamatannya.. 

 Korus

 Nabi kami, impian tertinggiku, ialah melawatimu,
 Sekurang-kurangnya sekali seumur hidupku 
 dan dekat dengan kamu, untuk menjalankan ibadahku
 untuk memuji Tuhanku, dan membaca Qur'an

 Korus

 Wahai Madinah, betapa beruntungnya kamu
 dengan kedatangan bintang petunjuk itu
 Izinkan aku berlindung disisimu 
 Benarlah, cahayamu telah mengagumkan aku.


qasidah ni ada pelbagai lirik... boleh search kat internet :)

Wednesday, October 3, 2012

Bantu aku menuju-Mu ya Allah..



Allahu Allahu.Kami tidak punya ilmu seperti mereka. Apatah lagi amalan kami yang tak seberapa. Hanya mampu kami lakukan, mencintai mereka. Ya, mencintai mereka. Cukup dengan cinta itu membuatkan kami dekat dengan mu Ya Allah

- Al faqirah wal haqirah ilallah-

kalau kita lewatkan solat.....

PERINGATAN BERSAMA...

SOLAT DI AKHIR WAKTU....



Rupa-rupanya ada cerita kalau kita lewatkan solat. Jika berpuasa,amalan kita terus pada ALLAH. Tapi jika kita bersolat,ada 'posmen'pula yang hantar amalan kita pada-NYA.


Jika solat pada akhir waktu,tak perlu bayar tol juga,tapi sekatannya,masya-ALLAH! Di langit pertama,penjaga tol marahkan posmen kita. Di soalnya,mengapa lewat poskan amalan kita? Merayu-rayu posmen malaikat kita minta diberi laluan,tapi penjaga langit pertama tak hiraukan,sebaliknya amalan lewat solat tadi dicampakkan balik ke bumi lalu jatuh berderai.




Maka tidak sampailah amalan kita pada ALLAH seolah-olah kita tidak solat jugak. Jadi bersedialah kita terima pembalasannya,jika tidak di akhirat,di dunia…hilang duit, hati risau, ujian bertimpa-timpa. Jadi tidak ada maknanya solat lewat kerana amalannya tidak sampai…tidak ada nilai . Sebaliknya kena azab lagi.

Monday, September 24, 2012

kenangan berharga


Alhamdulillah…biiznillah…selesai juga kerja saya untuk mendapatkan pengalaman dan ilmu. Kenamengajar pelajar tahun 1 di USIM. Sekejap je pun ajar kat situ, nak ambil pengalaman dan improve kan arab. Mula-mula memang tak yakin. Saya bukannya hebat dalam bahasa arab pun…~_~. Tapi saya sangat sayang dan suka bahasa arab. Dan sangat-sangat teringin untuk belajar bahasa arab yang betul-betul punya. Erk…selama ni tak betul ke? Confius jap ye. Maksud saya belajar secara menyeluruh, selama ni tak menyeluruh pun. Dulu masa dekat sekolah menengah belajar main-main. Main redah je. itulah akibatnya ok.

First time masa pergi taklimat ni, saya teragak-agak untuk pergi. Segan kot. tapi kuatkan hati, sahut cabaran dari my mom dan mursyid saya ustaz wan . bersungguh-sungguh betul mereka ya. Syukran kathir juga pada kak bai yang memberi semangat. Mereka yakin dengan saya, tetapi saya tidak yakin pada diri sendiri. Itu pun satu masalah untuk diri saya. Tapi cepat-cepat betulkan mind setting tu. “ye…aku boleh!!! Aku kena berani…”cewaah^_^.

Ok..berbalik cerita yang asal. Masuk je ke dalam dewan persidangan al-kuliah ekonomi dan muamalat saya sudah terpaku. Mana kan tidak, semua di situ muka hebat-hebat, kebanyakan lepasan luar negara. Jordan…morocco…mesir…dan sebagainya. Saya ni macam mana? Konvo pun belum lagi, bahasa arab tunggang terbalik lagi. Saya terus ambil tempat duduk. Tak ada kawan pun masa tu. Tapi tak keseorangan, Allah menjadi peneman saya.insyaAllah. saya duduk di sebelah seorang kakak. Ntah siapa-siapa sahaja yang saya tegur. Borak-borak jap. Akak ni lepasan al-azhar rupanya..ok..

“kak..saya nak undur diri la..tengokla,muka semua hebat-hebat”.

“jangan ina, ina kena yakin dan cuba. Ina kan dah terpilih, kena lah cuba.”akak itu memberi kenyakinan pada saya.

Semua menggalakkan saya. Tak faham saya.huhu. saya tahu lah tahap saya macam mana kan.hehe.

Tiba lah masa hari saya melakukan tugas saya. Berdebar tak? Tak pun. Ntah, biasa-biasa je. maybe sebab dah biasa berhadapan situasi macam ni, selalu join program2 dan sebagainya. Masuk je saya terus bagi salam dan speaking arab, simple je kot ayat saya.

“Assalammualaikum….bla..bla…bla…”. muke pelajar-pelajar dah tercengang-cenggang dah.

“waalaikumsalam… ustazah…kami tak faham lah..dah lama dah tinggal kan arab ni.”berkata mereka dengan penuh kesayuan.huhu.dan jadilah episod di mana saya kena cakap dalam dwi-bahasa.

Owh…lupa…kebanyakannya mereka dari pelajar-pelajar dari matrikulasi.

Masa hari terakhir di dalam kelas, masa tu dah nak balik dah. Datang beberapa pelajar berjumpa saya.

“ustazah…ustazah bukan belajar kat mesir kan, tapi macam mana ustazah boleh fasih cakap arab ye”. Saya tergelak.

“ya Allah…kamu ni jangan merepek la, apa yang akak cakap tu ayat-ayat simple je”jawab saya. tak biasa la bila di gelar ustazah. segan kot. tak layak lagi..~_~

“betul ustazah,saya ni kalau cakap pun terbelit-belit.”

“tak apalah, perlahan-lahan lah…insya-Allah boleh tu. Belajar kat usim ni nanti ada subjek arab, mantop lah tu nanti”.

Masa dalam perjalanan balik jalan bersama adik-adik ni. Tunjuk arah usim ni. Yela, siapa yang tak biasa mesti akan sesat. Macam saya mula-mula belajar di USIM dulu. Sibuk nak temankan saya balik adik-adik ni. Apa-apa pun satu pengalaman yang berharga. Nak lagi tak kalau diberi peluang? Tak nak kot…=p. menggerunkan je…^_~. kena mantapkan ilmu lughah ni. mursyid saya kata kena sekarang ni saya kena banyak baca buku arab untuk tambah kan mufradat. insyaAllah...=)

TERINGAT.....


stop jap buat assigment dan singgah ke teratak usang. rindu bila terkenang masa lalu. Dulu masa belajar kat USIM, ustazah Marina selalu pesan. Tak apa kalau kita tak dapat pointer tinggi  masa kita belajar sekarang, tapi yang penting kita dapat kutip pengalaman dan value semasa kita belajar tu. Ramai pelajar yang sibuk mengejar pointer. Risau sangat kalau tak dapat pointer yang tinggi. Bukanlah tak penting. Cuma jangan sampai kita pressure sangat sebab tak dapat dekan  saya pun bukanlah pelajar yang genius sangat pun. Yang kadangkala result naik turun. kadang-kadang tengok result kawan lagi baik dari kita. kita rasa down je.. actually itu semua hanyalah mainan dunia. yang penting ambil dan kutiplah ilmu sebanyak mana pun dan yang paling penting kita amalkan. itulah yang terbaik.:)




  kenangan terindah...

Alhamdulillah, sepanjang berada di USIM, tak pernah repeat paper. Alhamdulillah, perjalanan di mudahkan. Dapat bersosial dan mengenal sahabat-sahabat yang pelbagai ragam. Bukan lah bersosial antara lelaki dan perempuan ok. Apa-apa pun pergaulan perlu di jaga , sebab time nil ah orang kata kita dah kenal dunia luar. Jauh dari mak ayah. Serius, saya memang rindu nak sambung belajar. Ops.. sekarang ni pun saya sedang sambung belajar. Alhamdulillah…di permudahkan juga.

Cuma…MUET je saya ambil sampai 8x..hihihi. di sebabkan pelajar USIM yang kena dapat band 3 kalau nak grade, jadi saya terpaksa mengambil berkali-kali. Itulah…jawab main-main lagikan.;p.  serius, saya memang tak suka sangat B.I. entahla…dah try dari dulu, tak suka juga. Kalau tengok result, memang subjek yang menggunakan bahasa arab paling tinggi markahnya dari subjek yang menggunakan bahasa inggeris. Dari dulu kot. Dari sekolah rendah. Subjek arab bagi saya paling senang untuk di guna dan di praktikkan. Itu saya. Sebab memang dah set dari dulu kot B.I  tak best.hehe. erm, kalau karangan bahasa arab punya lah saya suka nak menulis. Kalau B.I saya jadi blurrr…ihik3..

Now…saya mengajar pendidikan Islam dan Bahasa Arab di sebuah sekolah rendah. Tapi saya dalam latihan lagi. Pelajar-pelajar suka Tanya, ustazah…ustazah ni orang arab ke. Macam mana ustazah pandai cakap arab. Erm…ye…ustazah orang arab…hehe.. berdebar-debar kot, tahun depan dah nak praktikal. Apa-apa pun mohon doanya di permudahkan…Rabbi Yassir Wala Tu'asir..amen..

jom sambung buat assignment...






Thursday, September 20, 2012

sanah helwah sayang...^__^


Hampir memasuki angka ke dua perkenalan kami. Alhamdulillah, banyak kami harungi bersama. Saat berduka. Bersama detik-detik terindah. Tak ada yang lebih terindah lagi selain mengucap syukur di atas perkenalan ini,Alhamdulillah. Peraturan ini Allah yang aturkan, Allah yang rancang. Tanpa-Nya mungkin ini tak terjadi.


Ya….Dia sudah menjadi sebahagian daripada keluarga saya. Saya sayang dia walau macam mana sekalipun terdapat kelemahan dari dia. Sebab saya tahu saya pun banyak kelemahan yang kadang-kadang saya tidak sedari dan dia menegur. Sifat manusia yang memang banyak kelemahan. Kadang-kadang tanpa sedar sikap kita yang sama seperti sikap dia. Cuma diri kita yang tak sedar. Bila kita tahu kelemahan dia terus kita tinggalkan dia, kita rasa kita hebat dan bagus. Allah.. Sahabat… contohilah kisah sejarah Nabi kita bersama sahabat sejatinya Saidina Abu Bakar . pemaaf melebihi segala-galanya…kuzuhudannya menggambarkan ketaqwaannya walau sudah di janjikan syurga.


 Terima kasih adik bersama-sama Umi. Terima kasih banyak bersabar sepanjang perjalanan ukhwah kita ini. Umi sayang adik..

21 September , genaplah umur adik 21 tahun, sanah helwah dik….happy birthday…selamat hari lahir…moga adik sentiasa berada di bawah kasih-sayang-Nya. Moga adik jadi wanita solehah. Rajin-rajin mengaji. Belajar rajin-rajin. Belajar untuk dapat ilmu bukan dapat kerja ye dik. Adik, adik yang terbaik selepas adik-adik umi yang lain..



Maaf sebab tak dapat jadi umi yang terbaik untuk adik. Segala kenangan tercipta akan umi sematkan dalam hati. Jadikan segala peristiwa yang berlaku antara kita sebagai pengajaran dan pembelajaran selagi nafas belum terhenti.
_______________________________________________________________________________


ADIK…TERIMA KASIH JAGA HAZIQ SEPANJANG UMI KE SEKOLAH.
TERIMA KASIH JUGA JAGA UMI BILA UMI SAKIT.. SESUNGGUHNYA ALLAH JUGALAH SEBAIK-BAIK PENJAGA.
TERIMA KASIH JUGA DIK TOLONG UMI MASAK, LIPAT KAIN, KEMAS BILIK, TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK SEBAB BANYAK TOLONG UMI…


                                             dalam dewan seminar al-fateh...^_^

Umi minta maaf jika ada kekurangan sepanjang adik dengan umi. Banyak sebenarnya. UMI SAYANG ADIK .. hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya.^__^. Allah hantar seorang adik yang memahami dan selalu bantu Umi. Allah...Alhamdulillah...terima kasih ya Allah atas kurniaan -Mu ini.
Sempena ulang tahun kelahirannya ini, Engkau cucurilah rahmat kurniaan -Mu..jadikanlah Dia wanita solehah yang sentiasa berada di bawah jagaan-Mu.. Allah,...jagalah dia..Allahumma ameen..

Tuesday, August 28, 2012

THANK YOU MY GOD

Thank You my God, I thank you my God
For giving me Your bountious blessings
Allowing me to worship You my God
You are Most Gracious and Most Merciful



Enabling me to talk to You oh God
Allowing me to seek from You
To praise and worship You
With all my heart and soul
Allowing me to appeal to You, oh God



But when I face You,
my heart is restless
Should I fail,
to be well mannered with You
And I start to worry,
Am I deceitful, In my worship to You
It’s not Your blessing that I will get
But it’s Your wrath, that I'll let in
Ya Rabbal Alamin
Please forgive me





Nasyid ni sangat best, dari kecil saya dah di didik mendengar hiburan Islam, hiburan mendidik jiwa.. seperti al-Quran, Qasidah, dan nasyid. sampai sekarang saya susah nak terima hiburan yang saya rasa ntah apa-apa ntah. lagi-lagi yang jiwang-jiwang dengan manusia.. cintan cintun la...huhu... Tapi saya sangat suka lagu yang menekankan cinta kita kepada Allah.. tak salah berhibur, asalkan hiburan itu sentiasa mengingatkan pada Allah, dan bertambah rasa rindu dan cinta dengan-Nya. sebab...kita adalah apa yang kita dengar. apa yang kita dengar tu akan terngiang-ngiang kat telinga kita, kat kepala kita ni..dan mulut pula akan berbicara dan mengeluarkan apa yang ada dalam kepala kita. kalau nyanyi qasidah, Nasyid yang mengingatkan kita tentang Allah dan Rasulullah mestilah dapat pahala kan..kalau lagu yang merepek-merepek? fikirlah sendiri.




Pernah sekali, dalam kereta saya adik saya masukkan cd lagu jiwang-jiwang... opsss...terus saya campak.. maaf saya sangat elergik.. terpulang apa orang nak cakap...kena tegas untuk semua ni,lagi-lagi yang berkaitan dengan hati ni.. no excuse...:)



Erm...jom ...kita didik jiwa kita dengan hiburan yang mendidik jiwa...:)

Sunday, August 26, 2012

Pernikahan menyingkap tabir rahsia

Pernikahan menyingkap tabir rahsia. ya..Rahsia yang Allah rahsiakan sehinggalah ia tiba masa dan kita merasakan sendiri..:). Tersenyum..Alhamdulillah, ramai sahabat-sahabat yang telah mendirikan rumah tangga. Moga berbahagia hingga ke syurga ya....ameen.


Sejujurnya, jika tiba time saya... saya lebih bercita-cita untuk membuat yang sederhana dan simple. Bak kata Ustaz Don. Pengisian after nikahlah yang perlu di beri keutamaan. majlis sehari dua je. Tapi lepas nikah? tanggungjawab melebihi segala-galanya. pernah suarakan kat mak, "mak..majlis ina nanti ina tak nak pelamin,(kalau mini pelamin untuk bergambar dengan family ok je) tak nak ni, tak nak itu." seyes, nak simple2 je. Mudah-mudahan menyenangkan pihak lelaki. Indahkan hidup kalau kita sentiasa memudahkan urusan orang. Belanja pun tak banyak, elakkan pembaziran, perbelanjaan after nikah lagi banyak nak kena fikir. Nikah...majlis kecil-kecilan..so simple!!! nak macam tu...:).. Tak perlu nak grand-grand sangat kot. itu saya. terpulang pada mereka yang kat luar sana.


Pakaian pun simple-simple je. tak yah la ketat-ketat sangat sampai nampak bentuk badan. Allah...minta-minta saya di jauhkan dari itu..cepat ameen kan....:).



Apa yang penting?? yang penting lepas nikah tu semaikan taqwa dalam diri pasangan suami isteri dan memburu impian untuk bercinta hingga ke syurga...insyaAllah..



pssstt...sahabat-sahabat ramai dah kahwin...saya??:). doakan ye...

Monday, July 16, 2012

Alhamdulillah...BIG terbaik...



Bismillahirrahmanirrahim.. Alhamdulillah, selesai sudah BIG untuk sesi kedua bagi guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam. Kami berprogram dengan suasana kawasan yang hanya ada pokok-pokok dan lautan yang sangat luas. SubhanaAllah… Maha suci Allah. Walaupun tiada kemudahan, tanpa henset, tanpa tandas, tanpa bilik air. Kami masih bersyukur. Apa lah sangat dengan kesusahan ini berbanding kesusahan saudara seakidah kita di luar sana. Syukur sangat. Program macam ni bukanlah kali pertama, kedua, atau kelima.. Alhamdulillah lebih dari itu. Cuma suasana sahaja yang berbeza.


Saya memang minat aktiviti lasak, seperti bersukan. Kadang-kadang orang tak caya. Yelah, Nampak lembut bagai. Ingat, lembut bukan sebarang lembut. Umur saya memang dah banyak. Tapi check untuk umur dalaman baru 17 tahun ok.. Alhamdulillah.. sebab tu kena rajin mengaktivekan badan. Apa2 pun semuanya dari Allah… sayang Allah…


Kami x boleh bawa hp, kena tinggal kan hp kat IPG. Emm…mula-mula, memang saya bersama sahabat-sahabat tak nak bagi hp kat pengarah program puan anisah. Macam tak boleh hidup pula tanpa hp ye sampai tak nak bagi. Selepas kami di ugut barulah masing2 tergesa2 bagi. Ramai rupanya yang sorokkan hp. Puan kata, kamu akan gagal kalau saya dapati kamu bawa HP.Hihihi… Alhamdulillah, bila dah sampai kawasan untuk berprogram boleh pula hidup tanpa hp. Rupa2nya lebih tenang. Dah tak fikir masalah dan kerja-kerja di luar sana. Assignment yang banyak-banyak pun di ketepikan dulu. menikmati keindahan dan ciptaan Allah sangat memberi ketenangan... subhanaAllah...


Alhamdulillah, BIG memang best sangat2…ukhwan pun terjalin, kasih sayang pun bersemai...Alhamdulillah...terbaik.. menunggu BIG yang seterusnya.


sangat bertuah berada di IPG kampus Pendidikan Islam...sayang sama seperti belajar di USIM dulu...:)

Saturday, June 2, 2012

:Aku berdosa, apa aku nak buat?"




“Aku berdosa, aku berdosa, bagaimanakah aku?” T_T


"Apabila diri terjerumus dalam dosa, janganlah hal itu membuatmu putus asa dalam meraih Istiqomahmu (berterusan memohon ampun) dengan Tuhanmu. Kadang-kadang, siapa tahu, itulah dosa terakhir yang ditakdirkan oleh Allah padamu."




(dari Syeikh Ibn Athaillah al-Sakandari رحمة الله تعالى عليه)


^_^ ~ "jangan berputus asa, jangan berputus asa, Allah sentiasa membuka ruang dan peluang buat hamba-Nya yang ingin menjadi baik, yang ingin berubah menjadi mulia, yang ingin mencintai Allah, yang ingin merindui Allah, istiqomahlah ia, insya Allah."



Friday, June 1, 2012

"Tanyalah fatwa dari hati kamu"

"mintalah fatwa dari hatimu dipetik dr sabda Nabi SAW" inilah pesanan Nabi kepada kita.

Khaulah… aqilah nak kenal kan kat awak dengan seseorang. Awak nak tak? Kawan-kawan kita semua dah kahwin. Awak sepatutnya dah fikirkan dah semua ni. Umur awak semakin meningkat. Awak kenal-kenal lah dengan si dia ni. Mana tau lepas ni boleh rancang-rancang dan bolehlah terus nikah. Orangnya alim, baik. Aqilah kenal sangat dia.



Allah…Allah…Allah… khaulah merintih… hatinya tiba-tiba terguris, terhiris dengan cadangan sahabatnya ini. Ini bukan kali pertama dan kali kedua.



“Baiklah khaulah akan lakukan istikharah dulu. Khaulah meraikan permintaan sahabatnya Aqilah”. Khaulah tidak mahu di katakan terlalu memilih, sehinggalah saat ini dia belum mempunyai sesiapa lagi malah kawan lelaki.



Hatinya bukan terhiris di sebabkan tidak laku, bukan terhiris sebab tidak ada sesiapa yang menginginkan dirinya. Hanya Allah yang tahu. Khaulah hanya mampu berserah seratus peratus kepada Allah.


“Khaulah…kita nak cari jodoh ni kenalah berusaha. Kenalah cari juga, tak boleh nak duduk je tunggu. Sampai bila?” Aqilah memberi nasihat.



“betul tu aqilah, kita memang kena berusaha, tapi kena tengok juga, usaha kita macam mana. Usaha awak mungkin cara begini, mungkin dengan cara ini menenangkan hati kamu. Usaha saya lain pula, ber”sms”, berbual-bual dalam telefon bukanlah cara saya. Tanyalah fatwa hati masing-masing. Allah dah beri rasa-rasa dalam hati kita. Cuba awak rasa betul-betul dengan mata hati awak sendiri. Tak salahkan saya nak berusaha dengan cara saya sendiri, saya nak usaha persiapkan diri saya menjadi isteri dan wanita solehah dulu.



“macam mana Aqilah tau dia baik dan alim. Sedangkan Khaulah yang kawan baik Aqilah sendiri baru tau yang Aqilah ada kawan baik yang Aqilah kata baik dan alim tu. Aqilah dah kenal sangat ke dengan dia?”

“mama Aqilah dan mama dia kawan baik, mama dia selalu cerita kat mama Aqilah yang dia tak pernah tinggal kan solat, dan rajin”

“Aqilah, sebenarnya awak tak kenal lagi dia macam mana sebenarnya. Nak tau perangai dia sebenar macam mana, ikut apa yang Saidina Omar gariskan, pergilah bermusafir dengan dia. Kita tak boleh terus menilai seseorang dan mendengar cakap-cakap orang yang kononya kita kenal sangat tentang perangai dia. Memilih suami seperti kita memilih kehidupan akhirat kita tau, bukan senang."

Aqilah terdiam.


Hati raja segala raja di dalam diri kita. Pemilik hati yang hakiki lah yang akan pimpin hati kita dan tuntun hati kita. Kalau nak DIA terus pimpin kita, pegang hati kita. Jagalah betul-betul dan bersungguh-sungguh. Ikut syariat yang telah di gariskan, patuhlah. insyaAllah, yakin lah...di mana-mana kebahagiaan menanti.


Bagi muslimat-muslimat di luar sana yang masih risau-risau, put ur trust in Allah... banyak cara yang bersyariat untuk mendirikan Baitul Muslim. gunalah orang tengah, lebih selamat dan terpelihara. Baiki diri, jaga hubungan Allah dan manusia,. InsyaAllah... moga-moga dunia akhirat Allah pelihara kita.:)

Saturday, May 19, 2012

Pena lebih tajam dari mata pedang...^_^


Tahun ni, saya ke bookfair bersama adik saya zulhelmi yang berumur 8tahun dan adik saya perempuan laily nor shafinaz.. Azam saya,Mahu menanamkan cinta dan sayang akan ilmu dalam hatinya. Semua itu kenalah didik dari kecil kan.



Tahun ni tak banyak sangat beli buku macam tahun-tahun yang lepas..sebab buku-buku tahun lepas pun tak habis lagi saya baca tau.


Majalah-majalah pilihan saya...^_^







Apa yang menyebabkan saya beli buku jawi ni?? nak belajar jawi ke? ye...saya nak belajar kaedah yang lebih tepat untuk mengajar anak-anak murid di sekolah. Alhamdulillah, jumpa juga buku ni. boleh lah bagi latihan dalam buku ni kt anak-anak kat sekolah tu. Seronok tau mengajar. lagi-lagi bila mereka faham apa yang kita ajar. dan lagi-lagi mereka jadi pandai dan amalkan apa yang kita ajarkan.




buku ni pun saya beli, tak baca lagi. insyaAllah, akan curi masa untuk membaca.




Jom iqra!!!!!!

Sunday, May 13, 2012

sahabat membuat sesuatu yang kurang senang...apa yang kita nak buat?

Alhamdulillah...baru selesai berbual bersama dengan nenek saya yang tercinta.. memandang muka nenek saya yang tenang, membuatkan saya sentiasa tenang di sisi nenek. bagi saya nenek adalah nenek yang solehah untuk cucu-cucunya yang hampir 40 orang. dan saya adalah cucu yang sulung.:). sedikit perbualan bersama nenek..

saya :
"nenek, apa perasaan nenek kalau seseorang tu, sahabat baik nenek, tapi kemudian 'menikam belakang nenek', berbuat jahat kepada nenek, menghina nenek, memburuk-burukkan nenek?"




nenek jawab ;


"kehidupan di dunia ini adalah ibarat hiasan di dinding di rumah kita..


bila sampai satu masa, hiasan itu mungkin ia masih cantik, atau tidak cantik..jika ia buruk, kita tolong bersihkannya untuk jadi cantik lagi..tapi jika ia masih tetap buruk, maka tinggalkannya buat sementara, berdoa-lah kepada Allah, mudah-mudahan ia menjadi cantik nanti..


maka begitulah kehidupan kita ini cucuku..


kawan, sahabat, teman datang kepada kita, menghiasi kehidupan kita..


mereka mencantikkan kehidupan kita..


dan, sampai satu masa, atau kadang-kadang mereka berkelakuan buruk kepada kita, menjadikan hiasan itu buruk, maka kita yang sedar, insya Allah, bantulah, tolonglah sedarkan mereka untuk kembali berkelakuan baik..


tapi jika mereka tetap seperti itu, maka tinggalkanlah buat sementara waktu kerana bimbang dirimu akan mengikuti mereka pula, dan berdoa lah kepada Allah, mudah-mudahan mereka kembali berkelakuan baik, dan tempatkan kita semua di kalangan hamba-Nya dicintai-Nya..


jangan sedih, dan jangan berduka, sahabat ini ada yang membantu perjalananmu, dan ada yang cuba menghalang perjalananmu..


jika ia membantu perjalananmu, ucaplah terima kasih padanya, kerana membantumu, terutama mengingatkanmu pada Allah..dan jika ia menghalang perjalananmu, ucaplah terima kasih padanya, kerana membantumu jua, kembali berharap kepada Allah..




Sesungguhnya segala-gala yang Allah ciptakan itu sungguh indah, sungguh sempurna, sungguh bijaksana..maka gunalah akalmu dan hatimu untuk memahaminya.."



terima kasih nenek..sayang sama nenek..terlalu banyak nasihat yang nenek bagi pada saya..doakan cucu mu ini menjadi anak dan cucu solehah...=') ♥ ♥ ♥

Sunday, April 8, 2012

jom koreksi hati dengan teman-teman-mu...=)


Masalah perempuan yang selalu sahaja ada masalah dengan kawan perempuan. Perkara ini sebenarnya mudah sahaja diatasi:-

1. Amalkan konsep, "Yang berlalu, biarkanlah berlalu. Yang di depan biar baik selalu."


2. Berlapang dada. Lupakan saja kisah dia menyakitkan hati anda, anda terasa, dia bersalah, emo sana sini. Tutup sahaja cerita.


3. Berjumpa. Bersemuka. Kelebihan wanita berbanding lelaki. Wanita bila jumpa kawan wanita dapat peluk dan cium kawan wanitanya. Itulah masanya anda meminta maaf dan jangan harapkan dia melafazkan maaf. Minta maaf bukan untuk apa-apa kesalahan. Cuma hanyalah "minta maaf".

4. Jalinkan kembali persahabatan. Buang sahaja di fikiran, "dia salah, aku tak salah." Letakkan di fikiran, "Persahabatan yang berjarak kemudian putus, bukan sunnah Nabi. Aku nak ikut Sunnah, biar apa orang kata."


5. Berdoalah moga hati sentiasa tenang. Hati tenang dari Allah. Bukan dari mana-mana punca. Bukan dari sahabat. Sahabat yang terbaik tiada masa senang, ada masa kita menangis, di sisi waktu kita susah. "Astaghfirullahaladzim."

Dari saya...moga Allah memimpin diri ini untuk mencontohi Rasulullah kekasih Tuhan kita..ameen...Rasulullah sentiasa memberi maaf dan sentiasa meminta maaf terlebih dahulu, indahkan sifat nabi kita.^^. orang buat jahat...orang khianat pun dia tetap terima orang tu,malah mendoakan dan sentiasa berbuat baik kepada yang sentiasa melakukan kesilapan.memberi tunjuk ajar..manusia tak pernah buat kesilapan.kalau kita betul-betul hayati kisah Rasulullah yang di mana Rasulullah sentiasa memberi maaf terhadap orang yang membuat jahat kepada dia,kita akan rasa malu.. Betapa pemaafnya Rasulullah,..sentiasa menjaga sillaturrahim sesama manusia. jangan mudah terluka dan terguris dengan manusia sekeliling.


sumber: Facebook

Teringat ketika mempelajari adab ikhtilaf di USIM, kata prof saya kebanyakan manusia mempunyai perselisihan pendapat kerana tidak berlapang dada untuk menerima pandangan orang lain. malah hanya mendapat gelakan dan di balas dengan sindiran. maka....di sini pentingnya untuk mempelajari adab ikhtilaf supaya diri kita terdidik untuk menjadi orang beradab ketika bersama dengan orang lain,lagi-lagi ketika bersama-sama bertukar tukar pendapat dan berbual. moga diri ini sentiasa mendapat pimpinan di bawah rahmat-Nya.. janganlah mudah melabelkan dan memburukan-burukan orang. yang lepas biar lepas... Allahuakhbar...Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. Astaghfirullah...


::utamakan pandangan Allah dari pandangan manusia..::
::tenangkan hati dengan ragam manusia, kerana semuanya dari Allah juga kan...^^..doakan kesalahan teman kita kepada Allah,Allah kan Maha memahami, baikkan Allah::



~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...