Wednesday, October 6, 2010

:: bicara hati ::

Assalammualaikum. Salam kasih sayang untuk siapa-siapa yg sudi menziarah blog saya. Pagi yang hening ini dengan fikiran yang bercelaru memikirkan banyak kerja yang bertangguh-tangguh... assignments ..tesis..interview..praktikal..dan lain-lain..tp saya yakin..Allah akan permudahkan segala urusan saya dan sahabat-sahabat saya.insyaAllah. teringat beberapa orang kakak yg rapat dengan saya. Masing-masing bagi tau kat saya yang mereka teringin nak pergi ke darussyifa’ tapi tak tahu kat mna tempatnya.hehe.. saya diam je pada mulanya. Last-last saya membongkar kan 1 rahsia..

“kak..darussyifa’ tu dekat je dengan rumah ina..”sambil tersengeh.

“haaa…ye ke…nape la ko tak bagi tahu awal-awl..”kata seorang kakak.

“saja je…”saya menjawab selamba

“ina..akak nak minta ubat penawar untuk hati akak laa…nak minta dorang tu doakn. Ina kalau lah hati akak ni boleh di belah..buang benda-benda yang kotor tu dan digantikan hati yang baru..beznye.. akak nak je buat macam tu..biar hilang perasaan “hati kacau ni”.saya tergelak mendengar statement dia.sabo je laa…huhu.

Akak ni juga banyak menegur saya. Dan kami saling tegur-menegur.kalau saya tak tegur kesalahan dia,dia akan ugut dengan ayat-ayat Allah dan hadis-hadis Nabi. “ko tahu tak..kalu seorang sahabt ni tak tegur umpama bla bla bla bla….”dan saya hanya mampu tergelak dan terpengaruh dengan ugutan dia. kadang-kadang hati dia tengah kacau dengan selamba n penuh semangat saya berkata. “haaa…hati tengah kacau la tu…akak ingat akak siapa??dah-dah jangan fikir,kalau de jodoh..adela!!!!”dan saya akan membebel. Hingga die berkata. “baik lah ina…yelaa”hahaha..

“ina..akak tau akak ni tak sempurna. Tapi akak ni fikir nak terbaik je. Tapi akak rasa biarlah..akak redha je sekarang ni.”kata sahabat yang saya sudah anggap kakak saya.

Tersentak saya dari lamunan mimpi yang berpanjangan, nasihat dan teguran dari kakak usrah saya.Betapa ramai wanita sekarang terlepas pandang perkara ini. " dik...Usah dicari yang soleh dik kalau kita tak berusaha untuk menjadi solehah. Perbaikilah diri dengan menghampiri kepada soleh dan solehah. Jangan kita persoalkan setiap apa yang telah ditentukan oleh Allah bagi seorang hambaNYA. Mohonlah padaNYA agar diberikan yang terbaik dunia dan akhirat."

Mimpi-mimpi saya yang hanya menginginkan pasangan yang baik-baik sahaja. Memang lumrah manusia,kita nak pasangan yang baik. Dah tu, masing-masing sibuk mencari pasangan yang baik sampai lupa untuk memeriksa diri sendiri. Nasihat dan kata-kata kakak usrahku menjengah di hati dan fikiranku supaya tidak menyebukkan diri mencari yang baik,tetapi mengusahakan diri dalam membaiki diri untuk menjadi anak yang solehah. Saya meminjam kata-kata dari entry seorang blog adik ni..

Pelik bukan, kita selalu berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang jauh dari kita tetapi kita tidak memanfaatkan apa yang hampir dengan kita. Sebagai anak gadis, apakah lebih manis apabila kita memberi seluruh usaha solehah untuk menjadi anak solehah kerana seorang anak yang tolehah tidak akan mampu dengan lafaz ijab dan qabul terus berubah menjadi isteri solehah, ianya perlu pada lentur nafsu dan ego.

Apabila ibubapa meredhai diri kita, insya Allah kelak suami juga akan mudah untuk meredhai kita kerana kita sudah berusaha untuk menjadi anak solehah, kemudian meletakkan diri di tempat berbeza, usahanya masih menggunakan aras yang sama iaitu menjadi solehah. Kalau kita tidak mampu menjaga hati dan perasaan ibubapa, adakah kita mudah untuk melentur diri untuk memuaskan hati dan perasaan seorang suami?

Saya menghilangkan diri di tengah kesibukan sahabiah lain yang sedang menyiapkan diri untuk menuju gerbang rumahtangga. Saya menyorok dari setiap lenturan emosi dan akhirnya saya hanya punya satu kekuatan iaitu menanam yakin pada Allah.keyakinan itulah puncak segala-galanya. Ya Allah…hanya pada-Mu aku berharap..aku tak nak berharap pada manusia lagi…pimpin aku ya Allah..

“akak tau tak..akak pernah ajar inakan.. kalau kita tak dapat handle hati kite time tu. kite kena banyakkn merintih dari sebelum ni.. hati kita kena sentiasa berdialog dengan Allah. Sebab Allah je tahu hati kita macam mana. Dan Allah je boleh hilangkan kegusaran kat hati kite ni..ina da cuba buat da..alhamdulillah.”

Berbalik kepada darulsyifa’ td. Ramai pula sahabat-sahabat saya nak dapat rawatan ke sana. Bagus la. Yang penting,letak 100% keyakinan dalam perubatan dalam Islam. Jangan ada keraguan walaupun sekuman zarah or semolekul-molekul pun mengganggu keyakinan kita terhadap ayat-ayat al-Quran. Sebab Allah kan pernah berfirman. Doa orang-orang yang beriman akan di makbulkan. So, as a Muslim, kita kenalah faham betul-betul maksud iman tu betul2 yerp…

Terkenang kembali sewaktu saya mendapat rawatan di darussyifa.” Allah…hanya Engkau sahaja yang faham kesakitan yang aku alami…” saya hampir menangis,tak tahan, rasa nak tercabut je tulang sendi saya ni. My mom hanya melihat di sebelah dengan wajah kesian dengan penuh keprihatinan. Sakit sangat!!!!!hahaha. pejam mata je time tu.ngengeengee..

Pernah pagi tu, saya rasa saya tak boleh nak pergi ke kuliah. Tetapi dengan semangat yang ada, walaupun sakit yang teramat.saya ke kuliah bersama 2orang kakak. Time tu memang tak ade bus. Jadi kenalah jalan kaki. Jauh la juga.. terhuyung hayang saya berjalan. Bergilir-gilir kakak-kakak saya bertanya.”ina…boleh tak ni..tahan tak”

“haaa…boleh2…ok je ni…”nk tunjuk macho la kan..hahaha

Dan di pertengahan jalan, gedebuk!!!. Terpengsan kejap…hua3x.. dan akhirnya saya tidak ke kuliah. Dan balik di hantar oleh ambulans. Erkkk…terasa juga ek naik ambulans..kuang3… kesian kakak-kakak tu, kena lewatkan ke kuliah dalam 30minit..huhu.. terima kasih ye kak!!!^_^. Gunakan sebaik mungkin dan bersyukurlah di kurniakn tubuh badan yang sihat.

Malam tadi ketika melihat berita di televisyen, saya saja nak psiko seorang kakak ni. “kak..kita da tengok..da tahu dah..amboi2…”sambil buat muke nakal.

“inaa…baik kau cakap pe benda kau tahu..kau dah tahu kelemahan akak cm ne..kau suke wat akak macam ni yee”

“hahahaa…akak ni kan…bla bla blab la blaa….”awal dan akhir saya bercerita.

“entahlah ina..kau rasa cm mana?yang penting akak yakin dengan Allah.sekarang, akak letak harapan kat Allah je,akak tau..kalu akak buat apa-apa pun,tapi kalu Allah tak izinkan pun x le juga.”

“yup..betul tu kak.. kita buat lah apa-apa pun. Rancang lah apa-apa pun. Kalau Allah cakap bukan..tu bukan la.. buat la macam mana pun…kalau Allah kata tak boleh…tak boleh la!!!”saya menekankan ayat-ayat tu sambil membuat gaya..hahaha..

“ecececeeehhh….haaa…itu diaaa…”kakak tu da sengeh-sengeh.

“no komenlah” erk…sorg kakak lagi menjawab. saya hanya mampu tersenyum bila dia cakap no komen?.biarlah.

Diri ini masih perlu di tarbiyyahkan. Mohon sahabat-sahabt sentiasa memberi nasihat dan teguran kepada saya. Saat indah bila hati ini faham akan maksud tarbiyyah dan di tarbiyyahkan. Moga sahabat-sahabat di luar sana sentiasa memperingatkan diri ini terus menerus.

~Hanya manusia yang sukakan Allah akan menyukai manusia lain yang juga sukakan Allah. Cinta yang satu akan menyatukan manusia. Cintailah Allah seikhlas hatimu, insya Allah pasti akan bertemu dengan insan yang juga mencintai Nya~

No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...