Sunday, December 27, 2009

Jawapan Allah swt kpd persoalan hidup kita

Sem baru dah bermule semangat ina...!!!semangat ina.!!!! entah npe x semangat.. kadang-kadang putus asa,cm x nk belajar je rasenye. nk duduk umah je... ermmm...ntah la...benda ape ntah yang merasuk fikiran saya.. moge2 sem baru yg akan bermula ni memberi saya ilmu yg baru yang dalam diri saya yang sangat dhaif ini..


ADAKAH AKU SUDAH DIKIRA BERIMAN???
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan 'kami telah beriman',sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnay kami telah menguji org2 yg sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar & sesungguhnya DIA mengetahui org2 yg dusta" Al-Ankabut:2-3

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN???
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,& boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu,Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" Al-Baqarah:216

KENAPA SUSAH SANGAT UJIAN INI???KNP AKU DIUJI BEGINI???
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dgn kesanggupannya" Al-Baqarah:286

RASA FRUST??..TENSION??..LEMAH SEMANGAT???
"Janganlah kamu bersikap lemah,& jgnlah pula kamu bersedih hati padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yg beriman" Al-Imran:139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA???
"Wahaiorang-orang yg beriman!Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dlm mengerjakan perkara-perkara yg berkebajikan & kuatkanlah kesabaran kamu lebih drpd kesabaran musuh di medan perjuangan) & bersedialah (dgn kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan)serta bertaqwalah kamu kpd Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)" Al-Imran:200

"Dan mintalah pertolongan kpd Allah dgn jln sabar & mengerjakan solat & sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yg khusyuk" Al-Baqarah:45

APA AKU DAPAT DRPD SEMUA INI???
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min,diri,harta mereka dgn memberikan mereka syurga untuk mereka...." At-Taubah:111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP???
"Cukuplah!Allah bagiku,tiada Tuhan selain dariNYA.Hanya kpdMU aku bertawakkal" At-Taubah:129

ARGHHH AKU TAK TAHAN!!!..AKU DH BOSAN!!!
"....dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir" Yusuf:12

2 comments:

  1. hye..ena aqies nih..tabah2 kan ati yer..aqies pun study gak sambil berkerja..selamat berjaya..ehh jgn lupe cube tia yer..aqies nak tgk keberkesanan nyer..

    ReplyDelete
  2. hye kak... syukron...hehee.. insyaAllah..ina cube..terima kasih tau.. akak pun gud luck ye...(^_^)

    ReplyDelete


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...