Wednesday, April 27, 2011

TiPs UsRaH

keGAGALan besar seorang naqib or naqibah adalah apabila dia cuba membentuk ahli usrah untuk menjadi DIRInya dan bukan mengenalkan ahli usrah SIAPA SEBENAR DIRI MEREKA..

dan kegagalan yang LEBIH BESAR dan BUSUK adalah apabila Usrah yg diAMANAHkan LANGSUNG XJALAN~

~usrah is about COACHING and NOT TEACHING~
(by ustaz khairy)



Di dalam usrah: kadang2 wujudnya pertukaran pendapat di antara naqib or naqibah dan anak2 buah... berlapang dada lah... dan lembut kan lah hati mu wahai naqib/ah untuk menerima pandangan anak buahmu walaupun ilmunya hanya sebesar zarah kuman. bukan di perlekehkan dan di pandang sebelah mata sahaja.. kita semua sama sedang membaiki diri...

~ayuuhh kita tingkatkan muhasabah kita...kikiskan ego... kerana ego itu tidak layak kita miliki~

“Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan BERBEZA PENDAPAT adalah KAWAN berfikir yang PALING BAIK.”

fikir dan zikir.. selamat beramal~

3 comments:

  1. syukran..perkongsian yg bermanfaat..
    sbnrnye menjadi atau tidak mnjadi sesuatu usrah jg adalah tidak ada pmbawakan yg menarik dlm usrah..perlu ada interaktif antra mad'u dan naqib dn melebihkn aktiviti kesukaan mad'u dn slps itu selitkn input2 usrah..ni adlh sbhgian pngalman ana shj utk prkongsian..salam mujahadah ya ukhti..

    ReplyDelete
  2. yupp..betul...syukran..P'laksanaan usrah yg berkesan juga byk b'gantung kepada kehebatan naqib yang mengendalikan usrah, krn ia adalah tunjang kpd p'laksanaan usrah. Sekiranya p'laksanaannya tdk tepat spti yang dikehendaki oleh usrah ia x akan dapat memberi apa2 kesan yang baik untuk peribadinya n anak2 buah. insyaAllah...waallahua'alam

    ReplyDelete
  3. Usrah adalah tunjang utama. Usrah perlu dihayati dan dihidupkan roh berusrah..

    ReplyDelete


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...