Saturday, July 4, 2009

Lawatan Ilmiah ke Utara..(^_^)

Seusai sudah khidmat saya dalam minggu taaruf.. esoknya 1hb julai.. saya bersama sebahagian rakan-rakan programe dakwah n Islamic management bertolak ke utara untuk lawatan ilmiah..


Hari pertama: kami berkumpul di depan fakulti (FKP).. dan dijangka akan bertolak dalam pukul 10.30.. tetapi di sebabkn masalah teknikal kami bertolak dalam pukul 1.30 petang.. lame kan? tapi tak mengapa.. Alhamdulillah..akhirnya kami dapat bertolak gak dari kampus USIM dengan dua bus.. Perjalanan memang makan masa yang lama..faham-faham je la kan.. kami sampai ke Alor Setar iaitu tempat penginapan kami..dalam jam 9 lebih..da malam da time tu..huhuhu..Alhamdulillah..sangat2 selesa tempat penginapan kami.. lepas je smpai bilik, kami diberi ruang untuk berehat,coz..esok pagi2 nk kena bertolak ke UUM..




Hari kedua: kami berkumpul awal pagi.. dalam jam 6 lbih.. dan terus bertolak le UUM.. sampai ke UUM nak dekat jam 10 pagi.. dan ada presentation yang bertajuk.. Etika Bekerja dalam Islam.. selepas beberapa jam bersama UUM, kami ke HPA.. mula-mula kami ke pejabat dia.. after tu..kami melawat kilangnye yang x berapa jauh dari pejabat HPA itu sendiri di kuala Perlis.. masuk je kawasan pejabat HPA kt situ saya dan sahabat2 yang lain terpegun..kebanyakan pekerja kt situ pakai serban,jubah.. kami diberi penerangan tentang HPA.. semua kakitangan di HPA adalah orang yang terpilih,bukan main amik je pekerjanya.kalu nk jadi pekerja kena melalui procudernye dulu..sbb di sini mereka mewajibkan orang yang menghasilkan produk ini sentiasa dalam keadaan berwudu' dan sentiasa m'amalkan solat dhuha dan m'bace mathurat..sahabat saya sempat membeli aiskrim produk HPA..sedap sgt!!!! try la,tak rugi..lebih sedap dari aiskrim kat pasaran tu.. produk Islam memang power!!! then..kami ke kilangnya pula. kami dapat melihat cara bagaimana kopi itu di packing,kapsul dibuat,n macam2 lagi la pengalaman kt situ..semua suci dan tak meragukan.. saya sempat beli dua kotak jenis kopi pracampuran radix n coco radix.. coco untuk diri sendiri..yang kopi pracampuran radix tu saya belikan untuk mama saya..


Lepas ke kilang tu..kami ingat nak pergi ke padang besar..orang kata rugi kalau x pergi.. tapi di sebabkan sebab2 tertentu yang tak dapat dielakkan, kami x dapat pergi.. tak ade rezeki..mungkin lain kali insyaAllah.. then..kami sempat singgah ke pekan rabu..dapat la kami jalan2 dan beli sedikit ole2 kat situ..=).


Hari ke tiga: kami bertolak ke pulau pinang.. ke pusat dakwah.. n kami berkampung sekejap di masjid kapitan keling yang di mana masjid itu telah di bina selama 250tahun..lamakan..??? ustaz kamaruddin kalau x silap namenya yg bg ceramah kt kami..iaitu anak didik sheikh ahmad deedat..tokoh agama Islam..umum mst mengetahuikn sape sheikh tersebut.. kami diberi santapan rohani tentang pentingnya dakwah kepada non-Muslim..dan cara2 untuk berdakwah kepada non-Muslim.. dan paling penting kami di beri kesedaran..kenape tak ramai pendakwah yang berdakwah untuk non-muslim dalam Islam..hanya tumpu untuk sesama Islah je..terutama bagi yang lepasan pengajian Islam dan al-Azhar? Waallhualam..saya x berapa pasti,betul ke cm tu? banyak lagi la yang kami dapat input dari sini..nak cite banyak sangat..

BUKU FREE..(^_^)
Kami dapat buku free!!! seronok sangat2..excited pun ada.. antara buku2 yang kami dapat..Islam The Misunderstood Religion,keajaiban Al-Quran,Islam & Terrorism, The Prophet of Islam,Is The Bible God's word?(da ade da buku ni,ngade2 nk lg.=p).. introduction To Islam.. The Amazing Quran..Christ In Islam..Christian-Muslim Dialogue..Kisah-kisah paderi memeluk Islam..20 most Common Questions About Islam.. tu je yang saya dapat.. in process nak abis kan baca..

Tiba la kemuncaknya..
Sedeynye..kejap je rasanya..mcm x puas plak..nak tak nak kami kena pulang ke nilai.. n sebelum pulang sempat gak saya beli lagi ole2.. jeruk dan buah-buahan.. key chain pun beli gak..untuk adik2..saya x minat sebernanya benda2 ni..tp tengok sahabat2 yang lain cm excited je beli..saya pun beli gak la..untuk adik-adik2 saya..=p.. dan nak dijadikan cerita selepas melepasi jambatan pulau pinang..berlaku kemalangan.. Ya Allah..berdebar2 hati saya..bus lagi 1,bukan bus yang saya naik..sebaik x ade pape kat sahabat2 yang di dalam bus tu..kami kena tempias gak..sbb pemandu brek secara mengejut,kami kat belakang bus tu.. cina yang bawak kereta tu yang excited nak masuk line bus kami..ish3..ya Allah..Alhamdulillah selamat semuanya...walaupun kami terpaksa menunggu di balai polis pulau pinang selama beberapa jam untuk m'buat laporan tentang kejadian itu.. sepatutnya kena wt aduan kt polis trafic..tu yang memkn masa yang lama..Alhamdulillah..syukur laa..x ade sape2 yang tercedera.. tapi kelakarnya..bila kami jumpa sahabat2 yang naik bus tu kami tanya mereka.. "antum semua ni baca doa tak ni sebelum bertolak?"hehe.. sahabat2 saya cerita..dalam bus tu..bukak TV..so..dapat la tengok cd..kami apa lagi,saja2 bergurau,masing2 m'jawab"erm..patutlaa...bukak TV rupanya..cuba jangan bukak Tv,macam bus kami.."hehe.. macam2 la kami ni..
Sebelum saya nak menamatkan penulisan ni..saya nak ucapkan terima kaseh kepada sahabat saya.. merangkap abang kepada kelas TAA5.. sebab masa dalam bus,ada sedikit santapan rohani yang dia berikan kt saya..masa mula2 saya juz tanya bila nak mendirikan rumah tangga? soalan nakal..hehehe..da tu jawapannya lebih kurang cm ni.." bukan senang nak mendirikan rumah tangga..sbb nak didik isteri kita supaya cintakan Allah lebih dari suami sendiri bukan senang..kite kena persiapkan diri kita dulu.." dan lebih 1 jam setengah saya membincangkan something dengan dia.. bincang apa ye?(biarla rahsia).. pape pun syukron jazilan dengan nasihat2 yang diberi.. tak lupa juga saya minta tips macam mana nak dapatkn 4 flat.. kalu sahabat2 nak tahu..die adalah best student!!! dan saya hormat dia sangat2..banyak tips yang die bagi n yang boleh saya ckp kt sini..hubungan kita dengan Allah memainkan peranan yang sangat2 penting selain usaha..=).. Banyak yang saya dapat input dalam ekspedisi ni..terima kasih semua..

Waallahua'lam..

No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...