Saturday, August 29, 2009

Keluarga dan Marhalah


















Pelbagai soalan, persepsi yang mnyatakan dimanakah terletaknya perjanjian kalimah kita,dan ada yang tidak dapat menerimanya kerana takut apabila membaca. Saya juga mempunyai perasaan tersebut, nasihat saya ialah, kita semua mempunyai kekhilafan akhlak dan lain-lain. Lupakan yang lama dan bermulalah dengan nafas baru yang bernama Iman. Itu yang terbaik. Jaga diri dan lihat keseluruhan, ertinya muhasabah.

Toib, hari ini ingin saya berkongsi mengenai keluarga. Apa itu keluarga? Keluarga ialah adanya kedua orang tua, adik beradik dan sebagainya. Ada yang nukleus dan ada yang tidak. Dalam konteks ini, pmbentukan masyarakat yang harmoni adalah bermula dengan keluarga. Pembentukan keluarga yang harmoni adalah bermulanya dari kita sendiri. Keluarga ini bukan sahaja pada kita sahaja. Antara kawan-kawan kita, pada orang lain, pada yang bukan islam juga, kita anggapkan sebagai keluarga. Bahasa arab dinamakan sebagai Usrah.

Apabila kita berada di universiti. Keseorangan. Selain daripada hal dunia sahaja, seseorang itu juga perlu dari segi spiritual, motivasi dan sebagainya. Orang yang berkongsi dan membantu diantara satu sama lain. Ingat tak syahadatul haq??Kita tak boleh pentingkan diri sendiri. Kita perlu bantu antara satu sama lain walaupun bermusuhan sekalipun. Musuh adakah kerana Islam??Sekiranya hal peribadi, nasihat saya setelah pelajari sosial dan emosi manusia di dalam kelas, nasihatnya ialah, lupakan dan matangkanlah iman. Sabar dan perbanyakkan zikir.



Toib. Usrah itu adalah keluarga. Dimana satu pembentukan ke arah ikatan yang kuat, ukhuwah yang manis,dimana..mengikut jalan Allah swt. Syamil wa mutakamil. Power orang kata. satu ikatan,kasih syg kerana Allah dan lain-lain yang paling padu mengikut unsur-unsur yang disemaikan di dalam keluarga tersebut atau usrah. Umpamanya, main bola sepak. Cuba lihat semangat dan keakraban apabila main bola sepak tersebut. Bagaimanakah auranya. Begitu juga perasaan kita, semangat kita terhadap orang lain.
“Akak, usrah ni,macam blaja jadi sufi ke”. Bukan. Kalau sekolah pondok melahirkan tahfiz, ulamak dan sebagainya. Usrah ini melahirkan generasi berwawasan tetapi seiring dengan pembentukan dari Al-Quran dan As-Sunnah. Bukan melahirkan golongan yang mempunyai akal tetapi berdiamkan diri, tetapi melahirkan seorang muslim yang unggul yang dapat berfikir dan dapat menunaikan kewajipannya sebagai seorang umat Islam dimana duniyya wal akhiratnya dapat diseimbangkan.

Contohnya, “saya belajar kerana Allah swt”. Jawapan skema orang kata. Tetapi, adakah benar-benar kita belajar kerana Allah. Adakah kita benar-benar melupakan yang lama, dan mulakan dengan perkara baru. Amar makruf nahi mungkar. adakah benar-benar kita menjaga hati kita dari perkara-perkara yang Allah tidak suka tetapi hanya menjaga luaran sahaja. Umpamanya seperti ini.

Jadi, muslim yang lahir dari keluarga atau usrah ini akan mencari dunia tetapi dengan cara atau batasan-batasan yang disyariatkan. Maksudnya, sekiranya dia pelajar, tanggungjawab dia adalah belajar. dan pada masa yang sama, dia juga perlu tunaikan kewajipan dia dan melakukan apa yang diperintah oleh Allah swt. Saya tidak reti untuk terangkan, tetapi seperti ini, apa beza orang islam yang berjaya mendapat 4.00 tetapi tidak solat atau langgar perintah Allah dengan orang islam yang berjaya mendapat 4.00 bersama keberkatannya. Cuba renungkan.

Usrah mempunya beberapa proses. Proses pengenalan di panggil marhalah ta’rif. Kalau antum nak berkenalan dengan seseorang atau bercinta, mesti ingin tahu semuanya kan. Begitu juga dalam proses atau level pertama ini. Bunyi arab sikitlah, cuma prosesnya adalah, proses pengenalan. Mengenali Islam itu apa sebenarnya. Siapakah diri kita dan lain-lain.

Cukup setakat ini tazkhirah saya yang tidak seberapa sgt. Maaf sekiranya penulisan ini tidak dapat memberikan gambaran yang jelas di hati antum. Insya Allah, sekiranya kita dapat berjumpa. Atau inginkan lebih penjelasan, Insya Allah, sama-sama kita berkongsi dan bantu di antara satu sama lain.

Biarlah kita bermula dengan sedikit, tetapi, semangat kita pada Allah swt..iman kita..subhanallah..tidak pernah akan luntur selamanya. ameen. wassalam

No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...