Sunday, May 23, 2010

Ada Hikmah di sebaliknya...

Tak semua apa yang kita hendak kita akan dapat kn...betul tak? Allah mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya. Tengahari selepas kelas saya dan sahabat-sahabat ke pejabat fakulti untuk menghantar tajuk tesis. Course saya boleh buat tajuk untuk dakwah dan management. Terpulang pada individu dan pihak atasan yang akan menilai dan membuat keputusan. Kami submit 3tajuk untuk setiap individu. Ada yang campur tajuk dakwah and management. Ada yang management sahaja dan dakwah sahaja. Saya memilih dakwah untuk ketiga-tiga tajuk yang saya submit. Saya memikirkan tajuk yang kalau boleh saya tidak akan mendapat supervisor dari foreigner dan pilihan bahasa hanya bahasa arab dan English.Saya memilih English supaya tidak mendapat supervisor dari lecturer arab. saya tak nak buat dalam bahasa arab. Keputusan akan di beritahu selepas 2minggu. Selepas 2minggu, saya di beritahu dari seorang sahabat yang saya mendapat supervisor dari orang arab. Terkedu. sedih. Takut. semua bercampur baur. Saya terfikir, macam mana saya nak berkomunikasi dengan lecturer tersebut? saya tidak lah hebat dalam bahasa arab,apatah lagi untuk berkomunikasi.

Beberapa hari kemudian, saya berjumpa ketua program dakwah and Islamic management.Lecturer kami juga. sebelum itu, saya jumpa beberapa lecturer untuk meminta pendapat dan keizinan untuk menukar supervisor. Kebanyakkannya meminta saya mencuba dulu dan ada juga yang mengofferkan diri untuk jadi supervisor,tapi semua itu terpulang kepada budi bicara ketua program. Sebak rasanya. Berjumpa dengan ketua program iaitu prof zul. yang juga meminta saya meneruskan bersama supervisor tersebut. jahatnya saya. kenapa saya nak lari dari lecturer(supervisor) tersebut? Dia tidak pernah membuat kesilapan apa-apa pun terhadap saya. Ada sebab-sebab kenapa saya tak nak buat dalam bahasa Arab. Biarlah saya tidak menyatakan di sini.

Dari situ, saya dah mula redha. Biarlah saya meneruskan bersama supervisor ini. Saya merisik dari senior-senior dan sahabat-sahabat yang lain bahawa lecturer ini sangat senang untuk berurusan. Alhamdulillah. Lusanya, saya bersama sahabat-sahabat yang lain, berjumpa dengan ustaz tersebut. Takut. sebab tak reti cakap arab..huhu.
kawan saya pula cakap macam ni.."sebaik ada ina, ingat nak suruh ina je tolong cakap kan. Akak tak reti ni.."
Saya balas balik."Ish akak ni, saya lagi la...tengok lah macam mana,hentam jelah nanti ea.."

Masuk je bilik selepas memberi salam, kami terkial-kial untuk memulakan bicara. Bahasa pun tunggang terbalik. Alangkah ruginya saya jika sya tak mempergunakan peluang ini. Bahasa Arab adalah bahasa Rasulullah. Bahasa syurga. Bahasa Quran. Sangat-sangat rugi jika tidak mempelajarinya. Alhamdulillah...semua ada hikmahnya. Tajuk pun ustaz tolong pilihkan. Sahabat-sahabat yang lain rasa di permudahkan. Alhamdulillah. Ini baru permulaan. Saya tak buat persediaan pape lagi. Moga-moga dipermudahkan. Doakan saya dan sahabt-sahabat ye..syukron..

No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...