Saturday, May 15, 2010

Bila kesabaranku diuji.........

"Alhamdulillah segala pujian
itu selayaknya hanya pada Allah. Hanya Allahlah
yang memahami dan mengetahui segala isi hati
hamba-hambaNya. Maha Pengasih dan Maha
Penyayangnya Allah kepada diriku...tetapi
bagaimanakah kasih sayang dan cintaku kepadaMu
Rabbi...hanya Engkau Maha Mengetahui.



Di kala hatiku resah dan gelisah, Allah
datangkan seseorang untuk meniupkan semangat
kepadaku. Salah satu nikmat yang hanya dapat
difikirkan dan begitu dihargai tatkala muhasabah
diri ini sentiasa aku lakukan.

Peristiwa itu menjadi rakaman bersejarah bagiku.
Tanpa diminta, secara tidak langsung, walaupun
termasuk dalam doaku sehari-hari

“ Ya Allah, berikanlah aku kekuatan untuk
melayari kehidupan dunia yang penuh dengan
cabaran dan dugaan ini,Ya Allah, golongkanlah
hambaMu ini didalam golongan orang-orang yang
sentiasa sabar menempuh segala cabaran, ujian
dan dugaanMuYa Rabb, sesungguhnya aku lemah,
maka jadikanlah aku kuat..., sesungguhnya aku
hina, muliakanlah aku disisi-Mu ya Rabb....”

Allah memperkenankan permintaan ku ini. Walaupun
bukan sekali ini sahaja malah sudah
berkali-kali, samada secara sedar atau tidak,
Pemilikku pasti menjawab dan memperkenankan
permintaan-permintaanku....cuma seringkali aku
masih tidak menyedarinya dan seringkali juga
diri ini terlupa.

Ada pepatah mengatakan, seandainya kita meminta
untuk menjadi kuat, nescaya Allah akan turunkan
ujian untuk menguatkan kita. Sesuatu yang jarang
difahami dalam seni tarbiyah Ilahi. Dan ketika
ujian, kesusahan, cabaran dan detik-detik getir
menjengah dalam rutin kehidupan, seringkali
istilah ‘SABAR’ menjadi tanda tanya. “SABAR’kah
aku dalam menjalani ujian dariNya...’SABAR’kah
aku diuji dengan ujian sebegini....dan secara
fitrah diriku sbgai manusia, terkadang air mata
pasti akan mengalir laju dipipiku ketika ku
lemah dan ku tak daya menghadapi ujian-Nya.

Bukan, tangisanku ini bukan bermakna ku tak
redha Ya Allah..... air mata yang mengalir laju
ini bukanlah kerana mengingkari
ketentuan-Mu...bukan....tapi menunjukkan betapa
kerdilnya diriku...betapa lemahnya IMAN ku dalam
menghadapi ujianMu ini. Betapa diriku ini sedang
berusaha agar tidak kalah dalam pertarunganMu
ini....pertarungan antara keIMANan dan
keKUFURan, pertarungan diantara pertimbangan
aqal dan hawa nafsuku.

Setiap peristiwa yang dilalui itu ada hikmah
disebaliknya.....setiap ujian itu adalah tanda
ingatan dan kasih sayang Ilahi keatas diri, agar
tak lalai dan lupa, bahawa diri ini adalah
kerdil berbanding dari-Nya. SABAR itu adalah
yang pertama......selepas itu...bukanlah SABAR
namanya. Hanya tinggal sedikit sahaja lagi,
untukmu raih kejayaan.......hanya sedikit sahaja
lagi untuk ku mengecap kebahagiaan., itu
ungkapanmu teman....tetapi yang sedikit itulah
yang benar-benar menguji kesabaran dan juga
keimananku.

Sabarkah aku dalam diuji? Sabarkah aku menerima
ketentuan Ilahi? Sabarkah aku ketika Allah
meminta bukti dari ikrar keIMAN yang aku
lafazkan?.

Terima kasih teman, kerana kau hadir untuk
mengingatkan diriku tentang kelalaian dan
kealpaan diri. Terima kasih ya Rabb, kerana
sentiasa membasahkan bumi ini dengan menurunkan
hujan demi membersihkan udara yang penuh dengan
debu kekotoran, juga menurunkan ujian dalam
membersihkan diriku...agar aku mengadapmu dalam
keadaan bersih dari noda-noda dosa....semoga
ujian-ujianMu dapat kutempuh dengan penuh
keSABARan, dan jangan biarkan ku terkapai-kapai
dalam mencari redha dan cintaMu
Ilahi....redhailah kehidupanku ya Rabbi dan
golongkanlah diriku ini dikalangan mereka yang
bersyukur dan berbakti.....amin."

No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...