Saturday, January 29, 2011

sakit itu nikmat

Rasulullah SAW pernah bersabda bermaksud:
“Sesungguhnya seorang yang beriman ketika ditimpa musibah sakit, kemudian Allah menyembuhkannya, maka itu adalah kaffarah (penghapus) bagi dosa-dosa yang dia lakukan sebelumnya, sekali gus menjadi peringatan berharga untuk menghadapi masa akan datang.” (Hadis riwayat Abu Dawud)


Badan saya terasa nak melayang-layang.. owh...apa sudah jadi dengan diri saya. kuat ina...kuat... rupa-rupanya simptom-simptom demam telah melanda diri saya. hampir beberapa tahun saya tidak mengalami demam2. last demam masa form3, siap kena masuk hospital lagi. Balik dari kerja saya terus syahid, sampai maghrib... bangun jap, di paksa makan ubat, tapi saya tak makan pun, lepas isyak terus tidur balik. Esoknya subuh2 di kejutkan oleh k.hanis untuk makan ubat di sebabkan suhu saya yang terlampau panas. owh,saya nak hidup jauh dari ubat2 ini. tapi mengingatkan sebuah hadis ke al-Quran lebih kurang macam tu, yang meminta kita jangan memudaratkan diri. saya makan ubat juga. pahitnya ubat niiii..!!! ;p.. amik MC... kak hanis pun amik MC jage saya..hehe.. mekaceh k.hanis.



Esoknya, saya bangun pagi dengan pening-pening lalat...tapi berusaha bangunkan diri. dalam hati, mohon kat Allah... ya Allah, izinkan aku untuk pergi ke tempat kerja hari ini dalam keadaan sihat dan semangat ya Allah. sebab hari tu ada program dekat UITM Shah Alam. Alhamdulillah, masih boleh bertahan.



Esoknye...ke Shah Alam lagi di jubli perak, bersama-sama consultant kerajaan untuk presentation dapatkan tender spies. hebat-hebatnya mereka...ustaz syukri yusof pun ada.. Alhamdulillah...pengalaman baru lagi. Pn Halimah dengan Dr Ruziah banyak memberi kata-kata yang menyedarkan consultant kat sini.. " datang kat sini bukan nak tunjuk banyak ilmu, dtg kat sini kite share2 ilmu. bukan nak berbalah... bukan cakap dia tu salah die ni salah. nak rasa diri hebat... bila orang bagi pendapat kite sangkal. sepatutnya kite ambil...bukan perlekehkan kan...tak kira lah dia muda dari kita ke...tua dari kita..." owh....sungguh menusup di hati ni..



Betul lah kan... kadang-kadang kita tak sedar....diri ego... terasa diri ni banyak ilmu...pandangan orang lain semua salah.huh!!.. suasana dalam dewan sangat lah sejuk... kepala saya terasa di cucuk2... bersambung esok presentation. saya bermalam di rumah mak cik saya. tiba-tiba malam tu suhu kepanasan saya naik mendadak. mak cik saya dah membebel...hehe.. dan saya ke klinik juga setelah di paksa. dah 5 hari saya demam,...tapi buat-buat biasa. dalam hati hanya Allah yang tahu.... sentiasa bermonolog dalam hati... " ya Qahar...kuatkan hambamu ini...ina kuat..ina x lembik...!!!" pasakkan kata2 positif dalam diri. orang sekeliling dah tegur saya. muka merah2.... dan tiba2 tangan berbintik2 merah.. apakah yang berlaku??



Mggu ni berturut2 kerja luar... saya kena kuat, walaupun badan saya hampir nak melayang...huhu.. balik je dari jubli Perak... esok kena prepare untuk ke sekolah menengah kt Nilai. dan habis program saya terus balik ke Banting dengan kak Hanis. Esoknya ada kenduri dan birthday my Mom. Balik kena membebel lagi.. Mak cik n Pkcik saya pun "membebel"... di sebabkan hanya saya lambat jumpa doktor...hohoho... apakah?
Coklat untuk my mom...


"Engkau tak takut mati ke? sekarang ni demam bukan le bawak main2 tau.." kata mak cik saya. saya sengeh je laaa...tiba-tiba teringat lagu mawaddah tentang kematian. dalam lagu tu ckp... Rasulullah pesan kat kita...jangan takut dengan kematian... tapi aku ni terasa lagi banyak belum buat persediaan...bermonolog lagi... saya mmg suka cakap dalam hati... Orang nampak je saya diam...tp bukan diam kosong ok....


Alhamdulillah....sakit itu nikmat... dan hargailah anugerah kesihatan yang Allah bagi ni...

No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...