Thursday, June 9, 2011

kita kan ada Allah...=)

Saya jarang berkongsi sesuatu perkara tentang diri saya pada orang lain.. hatta…masalah pun sama. Kalau ada pun, memang bertuahlah sahabat yang mengetahuinya… korek lah macam mana pun..susah untuk saya ceritakan. itu sebab saya di gelar asrar..sebab sukar untuk mempercayai orang...hanya orang2 terpilih sahaja...ehe.. memang sesetengah orang memerlukan sahabat untuk meluahkan rasa hati serta sahabat yang dapat meringankan masalah yang kita hadapi. Berapa ramai sahabat yang betul2 boleh dipercayai? Saya pelajari semua dari pengalaman. Bila rahsia kita terbongkar oleh sahabat yang kita percayai, maka hilanglah kepercayaan kita pada dia..susah untuk mengembalikan kepercayaan itu kembali seperti dulu…=). Untungnya kita…kita ada Allah. DIA tak akan pernah bocorkan rahsia kita kalau kita betul2 jaga dan ikut apa yang ALLAH suruh. Setiap kali kita bermasalah dan tiada tempat mengadu..ingatlah…Allah ada tempat kita mengadu dan bergantung. dahulukan Allah sebelum kita hendak meluah rasa kepada sahabat2 kita yang lain. kerana ALLAH lah sahabat kita yang paling Agung dan sejati. Mengadu lah sebanyak mana dengan penuh rasa kehambaan.. bukan dengan kesombongan. Allah lebih faham apa yang tersirat di hati kita. Masalah hati…manusia lebih banyak meletakkan pergantungan pada diri manusia itu sendiri melebihi Allah.


Firman Allah s.w.t. maksudnya : "Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.” (Surah Al-Ikhlas ayat 2)

Firman-Nya:

“Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya (Bunyamin), dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah melainkan kaum yang kafir ”. ( Ayat 87 : Surah Yusuf )


Pergantungan pada Allah tidak membuatkan kita berasa putus asa. Bila kita terasa sakit hati, terasa hendak marah, jelez pada seseorang…cepat2 kembali pada Allah..

Rasakan didikan dan tarbiah dari Allah bila kita di kelilingi ragam manusia yang berbagai-bagai. Jagalah hati dengan penuh rasa kehambaan.. mujahadah!!! Sakitnya tidak terkira…tetapi hasilnya sangat indah…::jaga hati hiasi peribadi:insyaAllah...

No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...