Sunday, June 12, 2011

ziarah nisa' kuala langat ke baitul ehsan



Tengah memberi sedikit peringatan kepada adik-adik baitul Ehsan dan Adik-adik Nisa’ Kuala Langat…saya terdiam sebentar.. saya merintih di dalam hati..mengingatkan diri.. Ya Allah..moga2 apa yang aku cakap pada mereka ni aku buat dan lakukan ya Allah…



Saya mulakan dengan firman Allah:

"Wahai hamba-hambaku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa, sesungguhnya DIA lah jua Yang Maha Pengampun, Lagi Maha Mengasihani."(AZ-Zumar 39:53)


“Dik…kita manusia yang tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan..kerana kita bukan makhluk yang sempurna… kita bukan maksum seperti Rasulullah.. Tetapi..ingat dik…manusia yang bijak adalah manusia yang tidak melakukan kesilapan yang sama. Orang Islam tidak akan masuk ke dalam lubang kesilapan dua kali.


Saya perhatikan seorang demi seorang adik…semua tertunduk.. saya macam biasalah… sebak tu memang tak yah cakap la…terasa diri ni kerdil sangat..


“dik…fitrah kita ni semuanya baik je sebenarnya dik …manusia memang semula jadi fitrahnya memang suci bersih. Cuma kadang-kadang diri kita tersalah pilihan dengan melanggar fitrah itu yang menjadikan hati kita tak tenang. Jangan kita melawan fitrah itu sendiri yang suka pada kebaikan dan benci pada kejahatan.. sentiasa melakukan solat taubat…sentiasa baiki diri”


Saya terdiam…bermonolog dalam hati lagi…ya Allah…moga apa aku cakap ni aku laksanakan..


“taukan…zaman remaja kita ni zaman mencabar kalau kita tak kuat macam2 boleh jadikan…akak nak tanya…apa yang mencabarnya tu?”


Seorang adik menjawab dengan perlahan..” ramai kawan laki”.


“haa…kumpul kawan-kawan lelaki??” saya menjawab dengan nada gurau sambil tersenyum. Semua terkekek-kekek..hehe..


“akak gurau je…akak tahu.. menjadi cabaran semua adik-adik..akak pun sebenarnya…kita sama-sama lalui..nak berkawan boleh..bincang-bincang benda yang rasa betul-betul ada urusan.. tapi…nak rapat-rapat..dating-dating…jauh2kanlah..takut ia bawa mudarat pada kita..”adik mengangguk2..


“sekarang..akak nak semua pejam mata dan fikirkan perkara-perkara negatif dan kesilapan yang pernah adik buat…dalam 3minit..akak beri peluang kamu fikirkan”adik-adik mengikut arahan. Dan aktiviti membebel saya bermula selepas mereka membuka mata saya meminta mereka menampalkan sifat2 negetif kepada sifat2 positif mereka. dan saya akhiri aktiviti berkumpulan itu dengan doa di dalam surah al-Qasas 28:16.


"Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri; oleh itu ampunkanlah apalah jua kiranya akan dosaku". (Maka Allah Taala menerima taubatnya) lalu mengampunkan dosanya; sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.."



Alhamdulillah…walaupun tak sampai sehari kenal…terasa ukhwah begitu kuat.. sukan bersama-sama...group saya menang..hi3.. tahniah2... dan yang saya paling terharu dengan seorang pelatih baitul Ehsan. Sebelum nak balik dan bersalam-salaman… kami terasa berat sangat nak lepaskan pelukan tu..air mata membanjiri di dalam dewan baitul Ehsan.


“kak…yang lepas biar lepas ye…kuatkan semangat dan hati..jangan putus asa…bla…bla…bla…”kata saya sebelum keluar dari dewan..


Sempat saya bertanya dan berkongsi-kongsi cerita. Pengalaman-pengalaman kehidupan mereka. masya-Allah…mereka sungguh baik..


"airmata hamba Allah yang bertaubat kerana menginsafi diri dan takutkan Allah itu adalah tinggi nilainya di sisi Allah... semoga kesemua yang menyertai program semalam dapat membawa balik sesuatu 'hadiah' yang 'istimewa' utk diri sendiri dan menyampaikannya kepada yang lain" insyaAllah..




No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...