Monday, February 4, 2013

Biiznillah...



Malam sabtu, selepas solat isyak, saya bersiap-siap untuk ke Banting. Meeting bersama-sama sahabat-sahabat dalam gerakan program di Kuala Langat. Sejujurnya, saya sudah lama tidak melibatkan diri secara langsung bersama mereka. Sibuk? Sebenarnya bukan itu yang menjadi alasan kalau kita betul-betul hendak. Sibuk memang sibuk, persiapan praktikal..bercinta dengan RPH. Bila di ketuk hati dari kak naqibah tersayang, baru saya tersedar semula. Bangun ina!!! Bangun!! Saya sebak… kami semua rindu ina kat sini. Di sinilah pentingnya ukhwah. Sama ingat mengingatkan. Allahu Akhbar….


Banyaknya program, kena bergerak  dan usaha bantu..ini semua untuk ISLAM. Macam mana pun sibuknya diri kita. Kita kena berusaha untuk melakukannya. Nanti Allah marah kalau kita tak sebarkan dakwah. Yang penting usaha!!


Esoknya berprogram bersama sahabat-sahabat Nisa’. Alhamdulillah, sangat best. Ingat nak pergi kejap je. Datang pun dah lambat kan. :p.  tiba-tiba tengah hari tu terjoin game pula, membina bangunan menggunakan kertas. Ok..join jelah. Ramai sangat pembantu kumpulan nisa’ ni. Tamat dalam pukul 1 lebih. Kumpulan nisa’ menjadi Johan keseluruhan. Alhamdulillah. Mengeratkan lagi hubungaN kami bersama.


Selepas Zohor, saya bergegas pula menuju ke Masjid Shah Alam. Ada Maulid Rasul Akhbar. Allah…Allah…ramai sangat muslimin dan muslimat yang berusaha menghidupkan sunnah Nabi. Permandangan sejuk mata memandang. Bai’ah yang solehah. Menunggu alunan Qasidah dari gabungan pondok tahfiz. Sejuk mata memandang melihat adik-adik memakai jubbah putih beserta serban bagi muslimin, jubbah beserta purdah untuk muslimat. 


Dulu, masa daurah kat masjid, ustaz selalu cakap, kita mesti berusaha mengajar anak murid kita berqasidah. Moga ia adalah saham untuk kita di sana. insyaAllah, dah start sikit-sikit.  Petang lepas Asar, munaqashah bersama Habib Ali zainal Abidin. Perbincangan mengenai kesenian, di mana kita telah di gembar gemburkan tentang berqasidah berserta alat muzik adalah haram. 

·        Hukumnya harus selagi ia tidak membawa kepada kelalaian. 


Memuji-muji mengalunkan selawat Nabi, moga Rasulullah mengenal kita di akhirat sana nanti. Jika kita mahu dikenali di sana, marilah berselawat ke atas kekasih Allah sebanyak-banyaknya. Allah itu Maha Baik, Allah sangat-sangat baik. Saya berjumpa dengan seorang kakak yang sangat solehah dan mengajak saya bermalam di rumah dia memandangkan saya tidak membuat lagi keputusan untuk ke bermalam di mana.  Banyak perkongsian yang dikongsikan. Akak ni tak habis-habis mengajak saya untuk bermalam dirumahnya. insyaAllah kak, moga Allah izinkan.


Nak cinta kan RASULULLAH , Kita mesti cintakan ulama’. Bercinta bermaksud menghadiri majlis ilmu mereka. Kerana ulama’ merupakan pewaris Nabi, cerminan Nabi. Mereka adalah orang yang cinta dan takutkan Tuhan. Moga Allah izinkan saya semula untuk majlis-majlis seperti ini…

No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...