Thursday, August 13, 2009

perkampungan orang asli

Assalammualaikum wbt.. harap sahabat-sahabat di luar sane dalam keadaan sihat dan dirahmati Allah..insyaAllah.. Almaklumla,sekarang ni musim penyakit H1N1.. ramai yang demam-demam,batuk2,dan selsema.. termasuk saya..Walau bagaimanapun ia tidak membataskan aktiviti kami bagi pelajar2 dakwah di Usim untuk bergerak menyampikan dakwah.. Alhamdulillah,semalam saya bersama 4 muslimin dan 4 muslimat termasuk saya ke perkampungan orang asli. Pagi khamis tu,memang kelas full,x rehat pun..dari pukul 10-pukul4.. straight..tak henti2. letih??? da tak ade perkataan letih dah dalam kamus kehidupan saya. dah biasa,kalu letih nak wat cm ne,tak kan tak datang kelas kan.. balik je pukul 4 tu..siap2..kelam kabut gak lah.. tapi alhamdulillah,le siap sebelum salah seorang muslimin jemput kami..

Sampai je sane, da mula ceramah tentang "di ambang ramadhan".. kebanyakan orang asli di sana ramai yang muallaf..selepas mkn malam kami solat maghrib dan isyak bersama2..pembacaan yasin dan tazkirah pun ade.. sesi taaruf bermula selepas solt isyak.. kami berkumpul dan bermuzakarah bersama ustaz fadhil tentang kehidupan orang asli,dan non-muslim.. xlupe juga,kami di beri input bagaimana nak attract the non-muslim to convert in Islam..ya Allah..bukan senang!!! sebelum ni pun di dalam kuliah kami da di beritahu bagaimana cara untuk sampaikan dakwah kepada non-Muslim.. macam2 kami perbincangkan tentang dakwah pada malam tu.. dalam pukul 10 lebih kami pulang dengan m'bawa bermacam2 input untuk diri kami bakal pendai'e.. insyaAllah.. masuk je dalam kereta,saya terus syahidah.. sahabat2 yang lain rancak berbual. saya dah x peduli daa..hehehe.. Pape pun destinasi kami x terhenti setakat di sini..ade lagi!!! insyaAllah... doakan kami.. moga2 dipermudahkn.. ameen.

2 comments:

  1. salam.. tahniah ats keberanian ukhti memasuki prkmpungan org asli demi sebuah mesej dakwah.. saya sgt kagum dgn org spt ini.. Sesungguhnya golongan aboragine and pnduduk kat Sbh & Srwk sgt memerlukan insan2 spt ukhti... Sy prnah berpeluang memasuki prkmpungan org asli di kg tekir utk program khidmat msyarakat.. Dalam pada itu sy mencuri masa utk berinteraksi dgn pnduduk kat situ yg non muslim.. borak punya borak sorang akak tu peluk afni N menangis... Knp?? Sebab dia kasihankan adik dia yang dah memeluk Islam tapi, di tinggalkan begitu sahaja dlm keadaan kosong.. Terdetik dlm hati sy betapa lemahnya dkwah Islamiah berbanding dgn agama lain sehinggakan akak ini berbangga dengan Kristian dan seolah-olah Pura2 "simpati" dengan adiknya yg telah memeluk Islam tp kosong..

    ReplyDelete
  2. MasyaAllah..untuk pengetahuan afni.. reality nye bdn2 DAKWAH sebenarnya kekurangn anggota.. memang sgt kasihan...jadi..kita2 ni la yang patut memberi khidmat dengn memberi bimbingan kepada mereka.. mcm aktiviti yang saya sertai ni.. tiap2 selasa dan khamis ade aktiviti untuk muallaf2 ni.. kita kena bantu dia.. walaubagaimanapun,same2 la kita berdoa supaya hati mereka sentiasa bersama Islam..insyaAllah... hidayah itu milik Allah...

    ReplyDelete


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...