Wednesday, August 12, 2009

!!! Heart Spiritual!!!















Salam ukhwah kepada sahabat-sahabat yang baru menziarahi blog saya.Alhamdulillah pada 7,8,dan 9 Ogos yang lalu group saya telah menganjurkan kem "Heart Spiritual" bertemakan "Jiwa Rabbani Pemacu Kegemilangan Islam".. Destinasi dakwah kami di sek Darul Mujahidin. Sebelum tu..saye nk ucapkan terima kasih sangat2 kepada sahabat-sahabat muslimin yang banyak membantu kami dalam m'jayakn program ni.. untuk pengetahuan sahabat-sahabat yang lain..dalam group saya tak ada muslimin..jadi kena cari juga muslimin yang lain untuk membantu kami. Kalau tak susah juga,tak tau sapa yang nk conduct pelajar-pelajar muslimin disana..syukron sekali lg kepada ustaz razie yg msih balajar kt mesir..tp skang tgh cuti.. halif dari ukm..yang sekarang tengah praktikal..n zaini dari usim.. dan exco-exco tertingi untuk program ni… midah..pinaz,saya,k.tasya n madah..kami berada di sana dalam 2 hari 3 malam.



Hari pertama disana kami hanya melakukan slot taaruf dengan adik-adik di sana.. alhamdulillah, seramai 70 lebih orang pelajar di antara mereka yang berada di tingkatan 1 hingga 5 berasa gembira dengan slot tersebut...xkenal maka xcinta kan...setelah cinta terbit, maka dengan itu elemen da'wah mudah untuk menembusi hati2 mereka...dan slot seterusnya,sebelum tidur pelajar beramai-ramai membaca surah Al-Mulk..

Hari ke2, kami mengadakan riadah untuk adik-adik disana.. sukanya mereka.. =).
Selepas riadah,kami mengadakan slot Charecteristics of Muslim,yang disampaikan oleh sahabat saya,ustaz razie. Dan slot seterusnya kami mengadakan LDK Mengenai sirah nabi2.. Kami akan beri 1 nama nabi pada setiap kumpulan,dan mereka ditugaskn untuk menceritan kisah nabi tersebut. Kenalah diorang,tiap2 kumpulan saya Tanya soalan.hehehe..Slot seterusnya pada petang itu ceramah mengenai "Dunia untuk akhirat". Selepas itu kami berhalaqoh dengan mengadakn bengkel solat,segala kemusykilan adik-adik tentang solat mereka berkongsi dengan kami. Slot seterusnya pada waktu petang pula adalah riadah. Tentatif program ni memang penuh,tapi alhamdulillah,mereka sangat seronok..walaupun penat.. Seterusnya pada mlm itu,kami mengadakan slot "muhasabah diri". Bukan untuk adik-adik di sana je..malah untuk diri kami sendiri.. pada awal slot ni, ada yang tak ambil peduli,lepas itu madah memulakan dengan meminta adik-adik diam dan memejamkan mata. Lepas tu,giliran saya menyampaikan pula..lama gak saya membebel dgn adik-adik ni. saya da tak tahan,saya menangis juga kt depan adik-adik tu,ttbe sebak lak.. Adik-adik ni pun teresak-esak nangis. Masing-masing tunduk menahan sebak.. mengenangkan banyaknya dosa kepada ibu bapa kita. Saya pesan kepada adik-adik tu,kerana sebahagian mereka terasa di paksa oleh ibu bapa untuk belajar di sek agama ni." adik-adik ku sayang,Allah sayangkan kamu,kamu beruntung sangat kerana dapat menuntut ilmu di sek agama ni.kamu semua insan terpilih dik…..ibu bapa adik2 nak adik2 jadi anak yang soleh dan solehah" banyak la kalu nk cite..huhuhu..saya midah bergilir2 dalam memberi penyampaian.dan akhir sekali,ustaz razie menyampaikan hingga akhir slot ni. Seperti biasa,malam sebelum tdo,kami bersama adik2 membaca surah al-Mulk.



Hari ke3..kami mengadakan explorace " Al-Ilmu Fis Sudur ". penat memang penat,kesian adik-adik ni.. Tp alhamdulillah..banyak respon positif yg kami terima..selepas penyampaian hadiah dan sedikit jamuan,usai zohor kami pulang ke nilai. Esoknya kami ada kuliah.. Pape pun,dakwah kami tidak berhenti setakat ni saja.Ade keja lain lagi yang menanti kami samua.. Doakan kami semua..(^_^)

5 comments:

  1. What's up, after reading this remarkable piece of writing i am as well happy to share my knowledge here with colleagues.
    My webpage > tmj disorder exercises

    ReplyDelete
  2. The Pirate's Chair is an injury having a sore backAlong with exercise and poor sleeping position, exhale and round up of people in the best option to lower Nerve Pain. Lift your hips, shoulders, hips and pelvis when we lose some of these nerve pain relief. When the body is not overdone. With carpal tunnel syndrome. This is not advised as they have forgotten. Do not arch your back. Many people have the correct lumbar support belt for under $150.

    Feel free to visit my webpage - back pain clinic South Weymouth
    Look into my web page : back pain clinic South Weymouth

    ReplyDelete
  3. So far scientists receive not dictated dopamine-producing cells from embryos into the brains of people
    with Parkinson's Disease.

    my site De Tour Village parkinson's disease specialists

    ReplyDelete
  4. Here are the "mules" that displace sausage balloon on the fringe
    of The conglomerate desperately protecting it's slight maculation Spell Rome burns. Google included my blogs in its affiliate ad look is on calling websites that are dedicated to Blogging careers. Such rationalism was important to the Buddha's hunt
    of fatal women got it haywire when it comes to act/life proportionality.


    Feel free to visit my site :: click here

    ReplyDelete
  5. We require blogging Students to chew over the good to see other cartooning big
    league trying to induce mini comics! formerly that's done, all sacrifices than to tender insincere offerings.

    Here is my website; click here
    My web site: click here

    ReplyDelete


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...