Thursday, May 14, 2009

Kehidupan Harian Anak Soleh dan solehah =)

Jadual harian anak soleh dimulakan dengan memebesarkan Tuhan. Sebaik shja bangun daripada tidur, anak soleh akan duduk bertafakur seketika bersyukur kerana Tuhan masih memberi m'beri nikmat kepada kita untuk meneruskan kehidupan didunia ini.Hari dimulakan dgn memasang niat sebyk2nya untuk berbakti kepada Tuhan dan m'hiburkan seluruh makhluknya,baik manusia, binatang mahupun tumbuh2an.

Sesudah selesai mandi dan m'bersihkn diri, anak soleh akan bersiap2 dgn pakaian yg kemas dan wangi-wangian untuk menunaikan sembahyang tahajud yang sudah menjadi kemestian baginya. Ini adalah salah satu amalan para salafussoleh yang tidak putus2 m'hidupkan mlm berqiyamullail dan m'p'byakkan solat sunat semntara menunggu masuknya waktu solat subuh. Anak soleh yakin waktu sembahyang tahajud ketika orang lain sedang tidur dibuai mimpi ini adalah waktu yang paling sesuai untuk die mengadu,meminta,merintih,mengenang dosa dan memohon ampun kepada Tuhan.

Selesai sembahyang subuh berjemaah bersama keluarga,anak soleh membaca alquran untuk mengelak daripada tidur selepas subuh. Anak soleh amat yakin orang yang tidur selepas subuh tidak akan m'dapat rezeki yang berkat.malah Rasulullah SAW juga tidak suka orang yang tidur selepas subuh dan juga seleps asar.

Pada waktu petang pula dia akan membantu kedua ibu bapanya. Selepas asar adalah waktu yang sesuai utk beriadhah menyihatkan bdn. Di sebelah mlm pula,setelah selesai mkn mlm bersama keluarga adalah waktu untuknya mengulangkaji pelajaran. Anak soleh akan tidor awal kerana ingin bangun awal pada keesokan harinya. Sebelum tidur anak soleh akan mengenangkankembali apa yang telah dibuat sepanjang hari. Apaka perkara dia buat menghampirkan diri dengan Tuhan atau semakin jauh dirinya dengan Tuhan..

Waallahualam..

No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...