Sunday, May 31, 2009

cintakan Allah anak kunci keselamatan


salam sume..



Tahukah sahabat2 yang saye sayangi..( ceh..skema lak ayat..ihik3)bahawa perpaduan, kasih sayang, rasa bersama dan bekerjasama akan berlaku bila cinta jatuh pada tempatnya iaitu cintakan Allah. Hanya Allah patut dicintai, selain itu tidak boleh dicintai. Dunia hanya untuk ditadbir, diagih dan digunakan untuk berkhidmat bagi mengikat hati orang. Bertolong bantu akan mengikat hati dan manusia akan jatuh hati antara satu sama lain.

Kunci supaya dunia tidak porak-peranda ialah cintakan Allah. Allah layak dicintai. Kalau Allah tidak jadikan kita, kita tidak ada di dunia ini. Kalau Allah tidak jadikan bumi, kita tidak punya bumi. Kalau tidak dijadikan khazanah bumi, kita tidak miliki kekayaan seperti emas, minyak dan kayu balak. Kalau tidak diberi nafas lagi teruk sebab kita akan mati. Waktu itu kalau ada kereta atau harta pun, tidak ada erti apa-apa.

Bila Allah tidak dicintai, kita akan jatuh cinta kepada makhluk. Segala yang ada pada kita akan digunakan untuk makhluk. Ini akan membawa kepada huru-hara dan porak-peranda. Untuk lahirkan perpaduan, untuk amankan dunia, mesti ajak manusia promosikan Tuhan. Kalau ada pemimpin ajak rakyat bersatu tetapi tidak pandai mendidik rakyat sampai rakyat tidak jatuh hati dengan dunia, dia akan gagal.

Tuhan mesti dikenalkan supaya orang jatuh hati kepada Tuhan. Takut dengan Tuhan hingga merasakan apa yang diberi adalah untuk Tuhan dan makhluk-Nya. Inilah rahsia keamanan dan perpaduan. Semua orang mahu berpadu dan berkasih sayang tetapi tidak tahu kaedahnya. Anak kuncinya sudah hilang.

Tepatnya perkataan Rasulullah iaitu, "Cintakan dunia ibu segala kesalahan." Rupanya kesalahan itu beranak menjadi kejahatan. Rasulullah begitu berhati-hati dalam penggunaan istilah yang betul. Ilmu ini kalau benar-benar diamalkan dan diaplikasikan akan menjadikan dunia aman damai, selamat dan menyelamatkan...

Waallahualam..

Monday, May 25, 2009

TIBA LAH MASA BERBUKA


Dalam tadarrus nurani
Kukirim tinta cinta ke langit tujuh
Merisik naskhah rahsia
Menjilid kitab percintaan

Tuhan,
Dalam sujud tertunduk
Labuhkan rindu dendamku
Pada dermaga perkasihan
Yang tercipta untuk seorang Adam
Untukku temu dalam rentang
sejadah pernikahan.

Saya kesat hangat air yang mengalir di pipi. Selendang sutera bertenun emas saya labuhkan ke bahu. Cincin emas berhias kemilau permata tiga menggamit mata. Lama saya tenung jari manis tirus yang akhir dipaut satu ikatan yang separuh mengikat diri saya dengan seorang adam. Benar, dia adam yang membayangi dalam mimpi, memanggil dalam samar dalam bersih jubah putih suci lantas membisik-bisik dengan parau suara yang menggetar nurani.

Aku adalah akidahmu, sebutlah nama TuhanMu bahawa kau akan kusantuni”.

Lalu dia menghilang dalam renung bening mata yang berbekas dalam ingatan.Saya tersedar, istighfar dan syukur basah di bibir. Gelora cinta mula membuak, dihambat rindu yang mengasak dada. Mengapa sekarang sungguh kurasa bagai musafir haus dalam tandus padang pasir mengharap setitis air. Begitulah rasa seorang pencinta yang dahagakan redup pandang kekasihnya.Sungguh pertemuan yang singkat tadi telah Allah campakkan sejuta kecintaan yang benar-benar hidup!

Enti, diri enti baru separuh milik ana, tapi ini bukan bermakna Allah izinkan kita bercinta. Ana harap enti faham, ana serahkan enti dalam jagaanNya, belum halal kita untuk berhubung walau ana jujur, hakikat hati bahawa tiadalah sabar untuk bersama enti.”

Dia berjeda. Matanya kerap dilarikan ke kiri ke kanan apabila menatap wajah saya buat pertama kali. Saya relakan niqab dibuka moga tuntutan hadith nabi bisa dipenuhi. Mohon saya, agar wajah ini bakal dia senangi untuk saya hiasi hari-hari hidupnya yang mendatang. Debar saya beralun dalam debarnya dan saya menghambatnya dengan zikir di hati.

andai rindu dan cinta meruntun hati, lekas-lekaslah enti berwudhu’, bukalah mashaf dan bacalah dengan sekhusyuknya. Kerana itu bukanlah kerinduan yang halal untuk kita, bahkan syaitan yang cuba memesong hati agar ikatan kita mendasari nafsu yang merosakkan

“ ana faham, insyaAllah.”Sekadar itu. Hanya sekadar itu saya membalas. Kelu berkata tanda ada hati yang sedang berbicara. Namun ia tidak terlafaz pada bibir yang tekekang untuk bersuara. Duhai adam, andai kau tahu segunung syukur kupanjatkan atas lamaranmu, betapa hadirmu bagai bulan yang menyimbah gelap bumi di malam hari.Dan nikmat tuhan yang mana yang kamu dustakan!Saya berlalu ke bilik air untuk berwudhu’.

Sesekali dingin air yang mengalir menyumsum ke dalam tulang mengaliri hati setenang aliran Nil mengutus Musa ke mahligai Firaun, lantas bayi mungil itu mengukir sejarah agung menundukkan seorang Thaghut yang menyesatkan. Tuhan, andai saya adalah ibu Musa,
maka nikmat Tuhan mana yang saya harus dustakan!

2 rakaat saya tunaikan solat syukur. Ya Illahi, akanku penuhi tempoh pertunangan ini sebagai persediaan terakhir untuk membina sebuah baitul muslim bersama seorang lelaki yang akanku persembahkan segala ketaatan, agar kecintaan yang berbuah-buah ranum dalam cinta buat suami yang bakal kami lahirkan zuriat yang menjadi kader-kaderMu kelak.Sungguh Illahi, impianku agar aku bisa menghadiahkan kepadaMu seorang lagi Salehuddin Al-Ayubi, seorang lagi Al-Farouq yang memimpin dunia, seorang lagi Al-Siddiq yang hatinya lembut mengasihi seluruh insan, seorang Muaz bin Jabal yang menjadi kerinduan kekasihMu, Muhammad.

Maka kurniakanlah aku suami seperti Zubair bin Awwam sebagaimana Umar mengagumi anaknya kerana didikannya. Ya Illahi, kau peliharalah diri dan hati aku dan dia dari pesongan nafsu yang mengundang laknatMu hingga akhirnya kau tarik kembali semanis-manis nikmat ini.
Mata saya semakin sarat dengan air mata. Gentarnya andai nikmat ini adalah ujian untuk saya memiliki cintaNya.Saya bangun dan duduk di birai katil, lalu mencapai diari . Bagaimana akhirnya saya menerima dirinya, membuat keputusan setelah hampir setahun dilamar. Saya akur, memilih suami bukanlah seperti memilih bunga atau buah. Cukup hanya terpikat dengan tarikan warna luaran lantas kita terus memetiknya.Sedangkan memilih suami ibarat memilih aqidah, yang nanti bakal menentukan bagaimana akhirnya hayat saya. Sungguh saya tidak mahu menyesal memperhambakan diri pada seorang lelaki yang akan saya persembahkan segala milik diri. Hanya satu yang amat saya harapkan agar lelaki ini bakal memandu langkah saya menjadi tetamu Allah di syurgaNya.Dan Akhirnya kami kembali menyemarakkan segala cinta dan kasih dalam anggun taman syurga.Saya membuka sehelai demi sehelai tulisan diari. Saya terhenti pada satu halaman yang dakwatnya sudah mengembang. Kesan basah air mata yang entah bila saya tumpahkan.‘

Tuhan, andai benar satu hari akan kau serahkan diriku buat seorang Adam, biarlah dia seorang yang punya fikrah yang kuat berdakwah, yang tidak redha dengan kemaksiatan, yang lincah mentarbiyyah umat, yang tidak langsung berlengah untuk menyerah harta dan jiwanya pada jalanMu, yang tenaganya tidak sedikit pun berbaki untuk dia mengejar dunia, yang hatinya tertaut pada masjid, yang malamnya hidup untukMu dalam tahajud yang menyuci jiwa, yang apabila aku memandang wajahnya, bertambah-tambah pujianku buatMu, yang apabila melihat akhlaknya, melimpah-limpah kerinduanku pada KekasihMu, dan tidurnya dalam dakap kitab suciMu kerana letih mentadabbur Al-Zikr, yang bibirnya tidak sunyi dari lantunan zikir dan hafazan surah-surah penghibur hati, yang apabila katanya penuh nasihat dan guraunya adalah sedikit kerana gentar akan kematian yang bila-bila masa sahaja menjemput.."


PERNIKAHAN IBARAT BERBUKA PUASA,LAFAZKANLAH HAJAT JIKA TERASA SUDAH TIBA MASANYA, IAITU SETELAH BEKALAN UNTUK MENAKHODA BAHTERA PERNIKAHAN CUKUP SEISINYA, USAH IA DILAFAZKAN SEAWAL SAHUR, KELAK BASI CINTA DAN RASA LANTAS KAPAL AKAN KARAM KERANA HAMBAR ANGIN CINTA YANG MEMANDUNYA.

Sunday, May 24, 2009

blajar kepimpinan..=)‏

Assalammulaikum..

Alhamdulillah..saya masih diberi kesempatan utk menulis walaupun beberape hari ni saya sebuk terlibat dengan beberpa aktiviti di USIM..antaranya pada 18-20 Mei..saya telah diberi peluang untuk pergi ke kursus "kepimpinan dan pemantapan intelektual". Alhamdulillah,byk yang saya pelajari dari kursus ini. Dan bila balik dari kursus ini la saya cuba mempraktikan apa yang saya blajar sepanjg di situ..sbb..tiap2 minggu saya akan jd fasi untuk pelajar2 tahun 1 yang terlibat dalam kursus pemantapan bahasa arab.. Macam sebelum ni..saya cam malu2,segan2 nk conduct pelajar2 yang semuanya hampir sebaya dgn saya =p. Bila da sertai kursus tu..mcm dpt la perbaiki kelemhan saya walaupun sikitkan..heheh. dan boleh la juga saya mempratikkan untuk program orientasi pelajar2 baru yang mane saya juga akan terlibat nanti..

Melalui kursus itu juga..saya diberi cara untuk meningkatkn keyakinan diri kita.. Ok,whatever yang kite lakukan kita kene jd confident..dan kak nora dan puan zurainah yang masa tu jadi fesi kami berpendapat. bila kita da dlm 1 skop pekerjaan atau pembelajaran. kita jgn la selalu tunding jari ke arah ar-rijal bila di suruh m'jd pemimpin..dan pelajar2 lain di belakang berbisik2..m'nyatakan..lelaki lbh afdal untuk jadi amir..hehe.. pastu fasi agaknye terdgr kami ckp2 mengenai tu..die pn m'jwb..ye mmg..tp dalam skop ni,perempuan pn boleh jadi ketua, x kisah la dlm persatuan ke..pekerjaan ke..ape pandangan sahabt2 kalian? dan kami juga sentiasa kena ke depan setiap seorang untuk melakukan presentation..ni untuk melatih kami supaya jadi berani dan m'bina keyakinan diri..dan kami diberi penerangan mengenai 3 kuasa kepimpinan..ok..sampai disini sahaja.. ade masa..saya akan beri penerangan mengenai 3 kuasa kepimpinan tu.. =)

Saturday, May 23, 2009

Tentang 'Couple': Perlukan Penerangan

ni saya copy je..=p..berkate tntg soal ni..saye ingin berkongsi ilmu yang saye ade..mudahan dapat mmbantu korang..



KEINGINAN untuk cinta orang lain dan rase dicintai...

mmg la naluri setiap antara kite. Ia akan tetap begitu...lelaki akan tertarik pade perempuan dan perempuan pun same. samade orang tu dah lame kite kenal, atau baru je jumpe, naluri tu tetap ade. mgkn atas pelbagai sbb: die baik, lawa, pemurah, periang, peramah dan macam2 lagi..takkan adenye yang tak rase perasaan ni..mustahil! sbb dah menjadi fitrah manusia...jgn cube menafikannye tapi yang perlu adalah mengawalnye.



SALAH ke kalo suke kat seseorang?

takdela..mane ade salahnye..dah rase cinta tu..Allah yang bagi. tak salah menikmatinye. kalo tak, takkan adenye yang bernikah dan berkahwin untuk elak maksiat atau menyempurnakan separuh agamanye. tak salah kite suke, sayang, rindu kat seseorang...tapi, kesalahan2 yang dilakukan semase bercinta yang salah tuh! kesalahan camner? korang pun leh pk..berangan2kan orang tu, lebihkan die lebih dari Allah..satu care je nak jamin kite tak buat kesalahan..camner? bercinta lepas kahwin la, kgkwn! (susah2 gak..tapi, kalo korang tak nak buat kesalahan dan dapat kemurkaan Allah..kite mesti sanggup tunggu) kite sanggup buat ape2 saje demi die..tapi ingat, Allah paling penting dalam hidup kite..nak buat pape, Allah mesti kite consider. walaupun terpakse berpisah dgn awek/pakwe kite. mane lebih penting..cinta kite pade kekasih kite yang amat kite sayangi atau cinta kite pade tuhan kite (Allah) yang amat menyayangi dan memaafkan kite?



TAPI...aku sayang sangat kat die.......

satu hadis mengatakan...

"jika seseorang hamba Allah menahan keinginannye dari sesuatu yang haram (kerana Allah) maka Allah akan memberikan sesuatu yang diingininya itu mengikut jalan yang halal"


tula...nak tahan, mmg la susah. tapi, korang bacela hadis ni n renungla...pasti korang takkan ragu2 untuk memutuskan cinta (pade kekasih) untuk CINTA (pade Allah). Allah tak pernah dan tak akan mungkir janji. pernah dgr kisah pade zaman dahulu tntg seorang ayah yang berpihak pade Islam dan seorang anak yang berpihak pade musuh islam?

camni..dalam perang badar, Saydina Abu Bakar r.a. yang berpihak Islam berperang dgn musuh Islam termasuklah anaknye yang pade ketika tu tak masuk islam lagi. waktu perang sedang berlaku, anaknye selalu elak dari bertembung dgn ayahnya. takut2, die terpakse bertaruh dgnnya.
lepas beberape thn berlaku perang tu,
anak Abu Bakar ni telah peluk Islam dan luahkan isi hati die "ayah, waktu perang badar, anakanda slalu elak dari bertembung dgn ayahanda sebab anakanda sayang ayah walaupun beza kenyakinan"
ape yang Abu Bakar jawab?
"demi Allah, kalo ayah bertemu dgn kamu, pasti ayah tak teragak2 untuk pancung kepalamu"
tu la CINTA Abu Bakar pade Allah...sampai sanggup bunuh anaknya sebab anaknye tak percaye pade Allah dan menyekutukanNya.
kgkwn...untuk dapat CINTA, kite kene korbankan cinta. percayelah, setiap perbuatan korang untuk mengelak dari yang tak baik (couple terutamenye), Allah takkan sia2kan pengorbanan dan ketaatan korang.

dalam ayat Al-Quran...

"sesungguhnye sume kebaikan dapat menghapuskan kesalahan2 kamu.." [11:114]

"sesungguhnya nafsu itu selalu dorong kepada kejahatan" [12:53]


itu sajela yang dpt saye kongsi buat kali ni..kalo ade mase lagi, saye akan tulis lagi.
saye harap, dgn ape yang saye tulis ni sebagai peringatan bagi saye dan pengajaran bagi yang lain.

Friday, May 15, 2009

Thursday, May 14, 2009

dapatkan 2 perkara sebelum masuk waktu sembahyang‏

Salam semua..

Cuti semesta selalunya saya byk m'habiskan waktu bersama rakan2 mawaddah.. seronok sangat kalu saya dduk ngn diorang.. sentiasa bercerita tentang Allah..keagungan Allah.. dan paling menarik,sebelum waktu sembahyang tepat waktunya!!! 15 minit sebelum azan..da bersiap sedia dah kt tikar sembahyang.. itu adalah didikan yang wajib dilakukan and pelajar akademi seni dan budaya mawaddah mmg terlatih ngn semua itu.. yang paling menyentuh hati.. kehidupan berkasih sayang sentiasa di terap dalam diri masing2.. bersesuaian la dengn tema mawaddah.."CINTAI TUHAN SAYANGI MANUSIA"..dan dilarang sama sekali untuk bercinta2.bila saya sje tye knapa?.jawapannya,blh merosakkan hati..solat tahajud pula sudah m'jadi ibadah wajib.. dan remaja2 disitu boleh dijadikan idola remaja sekarang.. dan sebelum masuk ke studio recording..msti kena solat sunnat dan merintih dgn Allah.. supaya apa yang kita nak sampaikan kepada pendengar dapat masuk ke hati..=)..

Baikla..sebernanya saya nak bercerita mengenai 2 perkara yang perlu kita buat dan bersiap sedia lebih awal sebelum masuk waktu sembahyang..Sebernanya bersiap2 awal di tikar sembahyang adalah bertujuan untuk dapatkan 2perkara:

1) RASA KEHAMBAAN
Rasa kehambaan itu seperti;
-Rasa rindu bertemu dengan Tuhan.
-Rasa malu kepada Tuhan
-Rendah diri
-Takut,bimbang dan gementar
-Rasa meminta dan m'harap
-Rasa lemah dan dhaif
-Rasa bermanja2
-Rasa dikuasai dan diketahui-Nya
-Rasa dilihat dan didengarNya
-Merintih kedhaifan dan kelemahan diri
-Mengakui dosa dan kesalahan diri
-Mengutuk dan menghina diri di hadapan Tuhan

2) RASA BERTUHAN
-Rasa Tuhan itu Maha Agung,Maha Besar,Maha Berkuasa,Maha Mengetahui,Maha Mendengar, dan Maha Melihat,Maha Berkuasa
-Rasa takut dengan kemurkaan Allah
-Rasa takut Allah tidak beri hidayah
-Rasa malu banyak nikmat nikmat tidak disyukuri
-Rasa bimbang tidak selamat di Akhirat
-Merasai rahmat dan kasih sayang Allah
-Merindui Allah yang Maha Pengasih.

Moge2 kita sentiasa dalam keredhaanNya..dan sentiasa berusha untuk mendapat rasa2 kehambaan dan berTuhan dalam diri kita ni..InsyaAllah..=)

Kehidupan Harian Anak Soleh dan solehah =)

Jadual harian anak soleh dimulakan dengan memebesarkan Tuhan. Sebaik shja bangun daripada tidur, anak soleh akan duduk bertafakur seketika bersyukur kerana Tuhan masih memberi m'beri nikmat kepada kita untuk meneruskan kehidupan didunia ini.Hari dimulakan dgn memasang niat sebyk2nya untuk berbakti kepada Tuhan dan m'hiburkan seluruh makhluknya,baik manusia, binatang mahupun tumbuh2an.

Sesudah selesai mandi dan m'bersihkn diri, anak soleh akan bersiap2 dgn pakaian yg kemas dan wangi-wangian untuk menunaikan sembahyang tahajud yang sudah menjadi kemestian baginya. Ini adalah salah satu amalan para salafussoleh yang tidak putus2 m'hidupkan mlm berqiyamullail dan m'p'byakkan solat sunat semntara menunggu masuknya waktu solat subuh. Anak soleh yakin waktu sembahyang tahajud ketika orang lain sedang tidur dibuai mimpi ini adalah waktu yang paling sesuai untuk die mengadu,meminta,merintih,mengenang dosa dan memohon ampun kepada Tuhan.

Selesai sembahyang subuh berjemaah bersama keluarga,anak soleh membaca alquran untuk mengelak daripada tidur selepas subuh. Anak soleh amat yakin orang yang tidur selepas subuh tidak akan m'dapat rezeki yang berkat.malah Rasulullah SAW juga tidak suka orang yang tidur selepas subuh dan juga seleps asar.

Pada waktu petang pula dia akan membantu kedua ibu bapanya. Selepas asar adalah waktu yang sesuai utk beriadhah menyihatkan bdn. Di sebelah mlm pula,setelah selesai mkn mlm bersama keluarga adalah waktu untuknya mengulangkaji pelajaran. Anak soleh akan tidor awal kerana ingin bangun awal pada keesokan harinya. Sebelum tidur anak soleh akan mengenangkankembali apa yang telah dibuat sepanjang hari. Apaka perkara dia buat menghampirkan diri dengan Tuhan atau semakin jauh dirinya dengan Tuhan..

Waallahualam..

Monday, May 11, 2009

hatiku dalam proses...??

"...Em..xpe la ina.. tak payah fikir la yang lepas ye... kite kan hidup untuk masa hadapan. Banyak yang kite kena tempuh lagi.. InsyaAllah pengalaman memantangkan diri..selalu doa ye..Akak yakin ina kuat sebernanya..Lembut bukan lemah. Tp dalam kelembutan ade kekuatan..." terharunya saya bila dapat mesej seorang kakak ni..saya panggil dia kak.bai (baidura).. Terima kasih kak Bai.. memang hati kita ni kena kuat,dan kena bermujahadah untuk menolak anasir2 jahat masuk dalam hati kita, terutama untuk jauhkan hati kita dari ditiup ngan syaitan terkutuk tu..(Astaghfirullah) dan sebelum ni pun saya terima mesej dari k.fatim ashaari..dari kumpulan mawaddah.. "...ina kene lupakan,untuk kebaikan ina juga kan,kuatkan jiwa,ina cakap pada diri ina yang ina cukup dengan Allah. Apa yang berlaku,bahkan kalau kita kehilangan mak ayah pun,kita rase kuat sebab Allah ada untuk kita..." lepas tu saya reply balik mesj k.fatim. "...Terima kasih kak..ina tak tau nk cakap cm ne,ina terkejut dengan sume ni..lagi2 seminggu be4 exam..akak doakan la ina dikuatkan jiwa ye.." pastu k.fatim reply balik. "...k.fatim tumpang sedih.moge ina diberi kekuatan untuk hadapi ujian yang Allah berikan ni. k.fatim yakin,pasti ada hikmah disebalik apa yang berlaku. Ujian datang semakin kita dekat pada Allah. Ina mengadula kt Allah,Die maha mendengar dan diala tempat bergantung..." itula kata nasihat yang kakak2 kesayangan saya bg.. Alhamdulillah..terkesan juga hati saya ni.. Bukan senang saya nak pulihkan hati saya yang dah disakiti oleh orang yang saya percaya selama ni.. Tp saya cuba kuatkan hati..kuatkan jiwa dan sentiasa minta Allah bagi kekuatan dan ketenangan. Alhamdulillah..Allah lebih mengetahui dari hamba2nya dan Allah la perancang sebaik2 untuk makhluknya..Bila berlaku macam ni,ia betul2 mentarbiyyahkan diri saya..Terima kaseh Ya Allah.. kepada "dia"..saya doakan semoga Allah sentiasa memberi petunjuk hidayah dan sentiasa berbhagia bersama orang tersayang.. moga sentiasa dalam keredhaan..ameen.. dan untuk Ina..kejarla cinta Allah dulu dan sentiasala perbaiki diri..InsyaAllah..

Rakan2 Seperjuangan.. Da'wah and Islamic Management.. Nur Briliant Dua't..





ish..macam2..

salam sume...

Erm... tadi duduk relax-relax kt bilik terpikir...nak masak ape ye tok tengah hari ni??? selalu cm tu.. and pe lagi..saye pn bagi la mesej kt kak hanis.. lebih kurang cm ni la mesejnye..
-salam kak..ngah wat pe tu? masak ape ye ari ni?huhuhu.. tak lama pastu k.hanis reply.. waalaikumsalam.. akak nk masak kari ikan dengan,sayur rebus dengan sambal belacan and ikan goreng...wah2!!! sedap tu... cm ni la kami,kalu dah kebuntuan tak tau nak masak ape..yela..cuti2 sem ni kene la jadi suri rumah sementara =p.. kalau tak dengan k.hanis..pinaz la jadi mangsa saya..peace comot..=p. Lepas solat dhuha n bce mathurat saya ingat nak pergi library before amik adik..yang memang da menjadi rutin harian saya time cuti2 cam ni.. Erm..ustaz luqman pernah cakap...banyak kali la dia pesan kt anak murid2nya.. and sebelum ni pn nenek saya dah pesan juga kat saya..rajin2 buat solat dhuha..dan bace yasin setiap hari.. InsyaAllah..ada kelebihannya.. rajin-rajin la buat ye kawan.. kita pun bukannya rajin sangat pun..huhuhu.. tapi sentiasa cuba berusaha ke arah itu..insyaAllah..

Ok.berbalik pada cerita td.. saya nk g library tu bukan apa,13hb ni ade MUET... speaking.. doakan kita ye.. malangnye slip exam hilang..uwaaa!!!.. cam mana saya boleh lalai ni..time dalam bus nak blik kolej tu memang da teringat2 dah..sampai meja study terus selongkar..habis meja study...ish3... lepas tu termenung jap.. and bagi tau kt kawan.. "...Ya Allah...cm ni midah..kita punye slip tak ada dalam beg kita.. kita rasa da masukan dalam beg.." time tu memang risau la sangat2 and gelabah.. midah tu roomate kita.. "...cuba awak cari betol2..ade tu..kot2 terselit ke.." "dah..saye da carik dah.." pastu saya pun cari lagi.. memang x ada pun!!! sedihnyeee...

After tu..fikir2..cam ne ye?? haaa!!! madah dengan pinaz x blik lagi kan.. saya terus kol pinaz.."...pinaz,kt ne ni...?" "..pinaz kat kfc ni...". wah2..dah la saya tengah kelaparan ni..makanan pula da habis di jual...ish3...cam ni la nasib kita.. "...pinaz..cam ne ni..kita punya slip muet hilang..tertinggal kat stadium kot.." kalau nak tahu..pelajar2 USIM..exam kt dalam stadium..sejuk kt dalam tu... lepas tu pinaz cakap.. "....abis tu cam ne...??" waduh2 pinaz..nak mintak tolong la ni...tp saya tak cakap pun..segan..pinaz ni paham2 je laa... "..alaaa...cam ne ye..?" "pinaz ngah makan ni.." "...urm..alaa...xpe la...xpe2..g la makan..jangan lupa tok ina..."hehehe. Pastu cakap kt midah balik..."...midah..cam ne ni..diorang kt kfc..takut menyusahkan je.." wah..da risau sangat laa.. saya call kawan2 lain nak tanya diorang ada kt mana dan sape yang still dekat kat stadium tu.. last2..pinaz bagi mesej...nanti kita pergi ye.. madah x larat ni.. so..petang tu saya pergi la ngan pinaz naik motor.. dah sampai stadium,cari2 x ade...risau sangat... tp tak apa la..redha jela..n cube tenangkan hati,nnti print dari internet je,x tau la le ke tak.dari tak ade kan..kang x pasal2 x le amik exam..=) pastu kitowg pg kfc n jalan2 jap kt nilai beli stok makanan.. mkn je ina ni!!!huhuhu.. Itula..pengajarannye jgn sambil lewa ya ina..=)

Ish...td cite pasal nk masak apa..ttbe membebel pasal slip..ish3.. and semalam HARI IBU..seronok..selamat hari ibu..!! macam2 ada pizza..kfc..ish2..boikot3.. tp nk wat cm ne..masing2 da beli untuk sambut ibu2 kt umah ni,makan je laa..membazir kalu x mkn..hehehe.. pape pun selamat hari ibu... Ina sayang kt mama sgt2.. terima kasih bagi sokongan kt ina selalu

Erm..sebaik cuti sem ni x ade la kosong sangat.. coz,ade program2 kt USIM.. cm mulai 16hb ni..saya da mula untuk jadi fesi bagi pelajar taun 1 yang kene short sem.. Tp tiap2 hari sabtu je.. =). lepastu 18hb-20hb mei ni ada kursus kepimpinan dan pemantapan intelektual kat Pahang..n bulan 6 ni pulak jadi fesi untuk pelajar baru tahun 1,ok la kan...x ade la terperap n m'hadap laptop ni sentiasa..sakit gak mata ni..x pasal2 nnti speck kne tambah power..ish3.. nak wat cam ne,cuti2 ni keje saya menjelajah blog orang jela..huhuhu..masuk kali ni da berapa kali dah kursus2 kepimpinan ni da saya sertai..moga2 sikap kepimpinan ada sikit kat saya..hehehe... lembut bukan sebarang lembut tau!!! tak ada laa..kawan2 saya ramai yang cakap yang saya ni lembut lembik...huhuhu.. ada je yang mengajuk2 kan diri saya ni cam tu,siap buat gaya lg...amboi2..sampai hati korang buli kita..ish3...xpe2.. sekurang2nya kita tau kita ni cam ne pada pandangan korang..=)..

ok...berbalik pada cite yang pasal program ni.. ttbe 1 hari tu my roomate bg mesej tye nk join g MASUM kt UUM, kedah x? kedah...?? naaakkk...!!! erm..ELSP (language support programme) cm ne? yang tok pelajar2 taun1 pye ni.. alahai,nak ke x nak,nak ke x nak.. "..pinaz..nak g ke..??." si midah ni da pujuk2...ish2..cm ne ek? "..Pinaz x g kot...." last2 hasil perbincangan saya dan pinaz x pergi la kitorg.. x dpt jpe Dina..alahai...x pe..lum ade rezeki.. Pape pun ina teruskan perjuangan dalam segala hal..insyaAllah.. doakan saya yee..

Sunday, May 10, 2009

Hati


Hati, janganlah kau sibuk mengejar cinta mujahid, tetapi kejarlah cinta Penciptanya…
Hati, janganlah kau lekakan aku dengan angan-anganmu…sedangkan masih terlalu banyak ilmu yg perlu ku raih…. , sedarkah engkau ujian itu sunnah perjuangan??…tapi kau masih terlau rapuh utk menghadapinya…kau perlu tabah!!
Dan aku tahu, kau tak mampu utk menjadi sebegitu tabah hanya dalam sehari dua…
Duhai hati… bersabarlah…
Perjalanan kita masih jauh…. bersabarlah…
Teruskan doamu… hari itu akan tiba jua….
Pabila engkau telah bersedia menghadapinya kelak….
Bersabarlah…..

TAUBAT SEORANG HAMBA


Hati hiba mengenangkan dos
a2 yg ku lakukan

Oh Tuhan Maha Kuasa
Terima taubat hamba berdosa...

Ku akui kelemahan diri
Ku insafi kekurangan ini
Ku kesali kejahilan ini
Terimalah 3x.....
Taubatku ini.....

Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan


Ku akui kelemahan ini
Ku insafi kekurangan ini
Ku kesali kejahilan ini
Terimalah 3x..
Taubatku ini...

Di hamparan ini ku meminta
Moga taubatku diterima...

Ku akui kelemahan ini
Ku insafi kekurangan ini
Ku kesali kejahilan ini
Terimalah 3x....
Taubatku ini...

Ku akui kelemahan ini
Ku insafi kekurangan ini

Ku kesali kejahilan ini
Terimalah 3x..
Taubatku ini...

Dari Sebuah Kelukaan

Humairah leka mengadap laptopnya, seharian dia bertungkus lumus menyiapkan artikelnya. Menghitung date line yang semakin hampir, ditambah pula dengan pelbagai aktiviti ilmu di musolla memaksa dia memberikan sepenuh tumpuan pada artikelnya. Kali ini, dia diamanahkan untuk mengupas topik “Cinta Ilahi”. Kepalanya semakin berdenyut, Humairah hanya menjamah roti dan air suam. Fikirannya berhempas-pulas menggarapkan bait-bait ayat terbaik untuk dihantar kepada Ustaz Kamil, editor majalah Wadah Remaja Islam.

Sedang memikirkan penutup bagi artikel yang seharian dihadapnya, Humairah menerima sms dari seseorang yang tidak disangkanya. Cerita lama yang sepahit mungkin ditelan dan sedaya upaya dilupakan, namun hari ini mujahadahnya terganggu.

“Assalamualaikum muslimah bidadari dunia. Masih ingatkah Humairah pada abang? Apa khabar Humairah sekeluarga?”

Fikiran Humairah benar-benar terusik dengan kisah lalu. Kisah yang tidak mungkin dilupakan. Apakah yang menyebabkan Hizmi menghantar sms pada diri yang selayaknya dilupakan? Hati dan fikirannya benar-benar terganggu. Beberapa minit dibiarkan, fikirannya tidak mampu menumpukan perhatian pada artikel amanah dari Ustaz Kamil.

Humairah bangkit dari posisinya, segera mencari ketenangan dari Ilahi. Dialah Pemberi ketenangan, ingin ditagih ketenangan pastilah meminta dari Pemberinya. Inginkan kedamaian hati, maka... Dicarinya cinta dari Allah yang menyembuhkan kelukaan hatinya. Segera Humairah mengambil wudhuk dan menunaikan solat sunat Taubat dan menghadam Quran. Penawar hati yang terbaik!

Setelah dirasakan ketenangan yang sirna kembali menyisip, Humairah meneruskan artikel yang hampir siap! Sambil mendengar alunan kalamullah bacaan Syeikh Saad Al-Ghamidy, Humairah teringat akan pesanan ibu tersayang, dakapan dan belaian ibu yang sering dirinduinya. Kata ibu:

“Seorang wanita solehah itu tercipta untuk lelaki yang soleh. At-toyyibat lit-toyyibin. Wanita yang baik untuk lelaki yang baik, begitulah sebaliknya. Telah tercatat seungkap nama di Loh Mahfuz untukmu, Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu. Jika kau terhambat di jalan yang diredhai, insyaAllah si dia turut di jalan yang sama. Lupakan segala kegundahan, teguhkan diri pada cinta hakiki nescaya cinta si dia yang soleh turut kau miliki.”

Kata-kata ibu sewaktu dirinya sedang dalam kegundahan. Terima kasih ibu kerana tidak pernah jemu menasihati Humairah! Terima kasih ya Allah kerana mengurniakan seorang ibu yang solehah buat Humairah! Humairah tersenyum lalu meneruskan artikelnya.

“Syukur alhamdulillah.” Humairah kembali tersenyum puas. Setelah seharian berhempas-pulas, akhirnya artikel “Cinta Ilahi” yang diamanahkan oleh Ustaz Kamil siap sepenuhnya. Setiap ejaan dan bait ayatnya siap disemak. Humairah lalu mengambil hensetnya, ingin sekali menalifon ibu dan memohon doa agar hatinya sentiasa tenang di jalan dakwah.

Sekilas jam pada henset dipandangnya, 12.20 malam. Mungkin ibu sudah diulit mimpi indah. Teringat akan sahabat setia yang tidak pernah jemu menasihati dan memberikan semangat buatnya, Salsabila. Sal kini menuntut di universiti terkemuka di kota London. Walaupun dipisahkan jarak dan masa, namun tautan ukhuwah yang terjalin tidak pernah pudar.

Humairah tersenyum riang, sms dihantar kepada sahabat terbaiknya.

“Assalamualaikum cik akak sayang, apa kabar... Dah jumpa mat saleh ke sampai lupakan Irah, lama tak dengar kabar Sal. Ana rindu sangat pada Sal, moga Sal sihat dan ceria. Doakan ana yer, moga kekal di jalan dakwah dan tarbiyah. Amin”

Sekelumit hatinya teringatkan pada sms dari Hizmi, lelaki yang pernah mengetuk pintu hatinya. Juga lelaki yang pernah hadir dalam hidupnya, lelaki yang pernah mendampinginya untuk dijadikan suri hidup. Namun, Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat mereka. Wamakaru wamakarallah wallahu khairul makirin. Humairah yakin sekali dengan percaturan Allah, pasti yang terbaik untuk setiap hamba.

Irama hatinya bergetar, tarian imannya sedikit goyah. Hatinya beristighfar panjang. Nasihat Kak Naimah, naqibahnya sedikit sebanyak dijadikan senjata.

“Jangan mulakan langkah andai tidak mahu terjerumus menjadi asbab kelalaian pada lelaki. Jangan biar mereka merasakan respon dari kita hatta kita senang dengan kehadiran mereka. Hakikatnya, andai dia jodoh untuk Irah, insyaAllah pasti Allah akan bukakan jalan untuk menyatukan.”

Humairah memiliki wajah ayu nan mempersona, campuran darah Arab-Melayu yang mengalir pada tubuhnya. Seraut wajah berbekas wadhuk dan nur iman yang terpancar sering menjadikan dirinya sebutan ikhwan. Namun, jauh di sudut hatinya, sedaya upaya ditepis setiap salam yang dihulurkan andai bersandarkan pada ketukan perasaan yang mengharapkan lebih dari menjadi seorang sahabat. Hatinya dihiasi dengan cinta Allah dan rindu rasul Nya.

Pengalaman lalu banyak mengajarnya erti kedewasaan. Pengalaman lalu juga mengajarnya untuk lebih mengharapkan pertolongan Ilahi dalam apa juga urusan, Allah sajalah yang layak untuk dicintai. Seandainya perlu mengalihkan perasaan cinta itu, biarlah ibu dan abah yang merasainya. Merekalah selayaknya merasai kemanisan cinta Humairah. Dan suatu hari nanti, pastilah seorang insan bernama suami akan menikmati kelazatan cintanya. Iya... Hanya suaminya. Bukan cinta lelaki yang tidak sah baginya.

Nafasnya seakan ditahan. Berat sekali keluhannya. Betapa sukarnya untuk merasai kemanisan ketenangan, satu sms dari Hizmi merampas segalanya. Humairah beristighfar panjang. Hiba rasanya apabila sering menjadi perhatian lelaki. Sedaya upaya dilelapkan mata. Jam menunjukkan angka 1 pagi. Keesokan harinya kelas al-Quran Ustaz Mustakim bermula pada jam 8 pagi. Bebola mata Humairah masih gagal untuk menikmati rehat.

****
Seusai solat subuh berjemaah dengan kak Hanis dan Kak Nuris, mereka bertadarus Quran selama 15 minit. Setelah itu, masing-masing bersiap untuk aktiviti seharian sebagai pelajar. Satu lagi sms dari Hizmi membuatkan Humairah semakin runsing.

“Abang masih sayangkan Humairah. Ingat lagikah Humairah pada abang? Atau Humairah sudah mempunyai calon lain? Insan secantik Humairah, pasti mudah mencari calon suami.”

Humairah istighfar panjang. Hatinya benar-benar runsing dengan sms dari Hizmi. Wajah lelaki yang sedaya upaya dibuang dari kotak fikiran. Lelaki yang pernah memberi harapan dan dia jugalah yang memberi luka pada hati Humairah. Mujurlah Ustaz Fikri dan zaujahnya banyak memberikan semangat. Hampir mereka mengikat tali pertunangan, namun atas sedikit kesilapan dari Humairah lantas Hizmi mengatakan bahawa dia bukanlah calon isteri solehah.

Masih segar lagi kata-kata yang dihamburkan kepadanya. Kata-kata yang penuh dengan kebencian, dan setiap bait ayatnya sangat menghiris hati Humairah. Hatinya rapuh, mujurlah imannya masih utuh mengatasi perasaannya yang lumpuh. Ingin rasanya membalas kata-kata Hizmi, namun ditahan hatinya yang hancur luluh. Biarlah... Allah lebih tahu. Hampir seminggu mengurung diri di kamar hinggalah Ustaz Fikri dan zaujahnya bertandang ke rumah menyalakan kembali semangat yang pudar.

Begitu besar jasa Ustaz Fikri dan zaujahnya, semoga Allah membalas jasa kalian!

Sms Hizmi dibiarkan tanpa balasan walau salamnya. Cukuplah hatinya menderita dengan apa yang telah berlaku. Bukan tidak ada yang ingin mendampinginya, malah ramai yang ingin menjadikan Humairah sebagai isteri, namun hatinya masih berbalut luka. Sukar untuknya memberi peluang kedua buat lelaki.

Kelas al-Quran ustaz Mustakim tidak semuanya masuk ke dalam ingatan Humairah. Sms demi sms dari Hizmi sangat mengganggu ketenteraman jiwanya. Habis kelas al-Quran, Humairah melihat hensetnya. 3 mesej baru:

“Berikan peluang kedua untuk menebus kesalahan abang. Abang sayangkan Humairah, tiada pengganti sehebat Humairah buat abang. Humairah calon solehah idaman abang.”

“Izinkan abang memautkan kembali hubungan kita. Izinkan abang mengambil Humairah secara sah dari ibu dan abah Humairah. Andai Humairah sudi menerima, minggu ni abang akan minta mak abang ke rumah Humairah.”

“Abang menantikan jawapan Humairah... Tolonglah jawab.”

Humairah lantas mematikan hensetnya. Perlahan kakinya diatur ke kafeteria, belum lagi menjamah apa-apa melainkan milo 3 in 1 yang dibekalkan ibu. Sedang menikmati nasi lemak, Kak Izzah menyapa Humairah yang sememangnya runsing dengan sms demi sms Hizmi. Kak Izzah, seniornya yang berpewatakan ceria, semakin ceria selepas berkahwin 3 bulan lalu.

Sedaya upaya disorokkan masalah yang melanda. Namun, senior yang berpewatakan keibuan itu sukar untuk ditipu. Kak Izzah memandang muka Humairah yang kelihatannya tidak ceria seperti selalu.

“Irah ada masalah ker? Kenapa muka Irah tak berseri macam selalu? Gaduh dengan pakwe ke?”

Bulat mata Humairah mendengar perkataan “pakwe”. Tiada istilah “pakwe” dalam hidupnya. Biarlah “pakwe” dunia akhirat adalah suaminya.

“Akak ni... Irah mana ada pakwe la. Orang macam Irah ni, sapa la yang pandang. Kucing pun tak sudi nak pandang tau. Irah penat je, malam tadi tidur lewat.” Alasan yang difikirnya munasabah! Memang Humairah tidak cukup tidur. Matanya lelap selewat jam 1.30 pagi dan bangun pada jam 4.30 pagi.

“Orang cantik macam Irah tak ada pakwe? Hehehe, silap pula akak. Irah gaduh dengan tunang ker?” Kak Izzah masih memancing perhatian Humairah.

“Astaghfirullah hal azhim... Allahuakbar! Irah mana ada tunang kak. Akak ni kan...” Merona merah muka Humairah, memang tidak senang dengan usikan tersebut. Terus Humairah tunduk, tak berani menatap wajah kak Izzah. Malu dengan usikan yang langsung tidak disangkakan.

“Hehehe, belum ada tunang yerk. Habis tu kenapa tak happy jer adik akak ni?” Itulah watak kak Izzah, sentiasa ceria dan mengambil berat tentang kebajikan adik-adik juniornya.

“Bukan tak happy kak, tak cukup tidur jer ni.” Humairah cuba memaniskan muka. Tidak sanggup rasanya menceritakan apa sebenarnya yang melanda ruang hatinya. Terlalu berat untuk dikongsikan dengan sesiapa, hanya Salsabila teman yang dipercayainya. Berbual seketika dengan Kak Izzah dan akhirnya Humairah meminta diri.

****
Humairah melabuhkan tubuhnya di atas katil. Penat rasanya menguruskan program untuk mahasiswa baru. Sebagai orang yang diamanahkan, sedaya upaya dikuatkan hati meneruskan tugasan. Jubah biru laut yang dipakainya pemberian akhi tersayang, buah tangan dari China. Semakin terserlah keayuannya dengan jubah dan tudung labuh biru lembut, tanpa solekan sedikit pun Humairah masih kelihatan cantik mempersona.

Diambil henset dari beg galasnya. Beberapa panggilan dan sms yang tidak disedari. Panggilan dari abah. Allahuakbar, langsung tidak disedari lantaran terlalu sibuk menguruskan program. Sms dari akhi, mengajaknya pulang ke kampung dan sms dari abah, bertanyakan khabar. Dua minggu Humairah tidak menghantar sms pada abah, rutin hariannya terlalu padat. Dan sms dari Hizmi... Humairah mengeluh panjang.

Hatinya berdetik... “Bukanlah aku calon solehah pilihannya. Mengapa masih mencari aku? Sedangnya dia layak dengan insan solehah, bukan muslimah seperti aku.”

Hampir dua bulan Hizmi terus-terusan menghantar sms dan membuat panggilan namun tak satu pun yang dibalasnya. Salsabila menyarankan Humairah berdiam diri dan melakukan solat istikharah. Setelah merasakan gerak hatinya mendapatkan jawapan, pada Allah diletakkan sepenuh pergantungan. Lantas sms Hizmi dibalas seringkas dan padat yang mampu.

“Asif, semoga anta mendapatkan zaujah solehah yang diidamkan. Ana bukan calon solehah.”

Hatinya tenang dengan jawapan yang diberikan. Semoga Hizmi mendapatkan wanita solehah. Bergelut dengan perasaan dan pertanyaan Hizmi yang merunsingkan, ditambah dengan program universiti yang melelahkan sangat memenatkan otak Humairah.

Teringat pada sms akhi, terus Humairah membalas sms akhi.

“InsyaAllah adik free minggu ni, Along ambil hari Jumaat ke? Kelas sampai tengah hari je, petang adik ada halaqoh sampai 3 petang.”

Tak sabar menatap wajah lembut ibu, wajah redup abah. Hampir 3 bulan tidak menjejakkan kaki ke kampung. Cuti semester dihabiskan di rumah Angah, kebetulan Kak Ngah melahirkan anak ke-2 pada cuti semester, ibu dan abah pula menunggu Kak Ngah dalam pantang. Hatinya teringat pada buah rambutan, kata abah sekarang musim rambutan.

****
“InsyaAllah, kalau itu kata abah dan ibu, adik setuju.” Jawapan pendek dari Humairah. Hanya itu yang didengari Kak Nuris, teman sebilik Humairah. Selepas pulang dari kampung, Humairah sering berdiam dan banyak menyendiri. Sepatah ditanya, sepatah dijawab. Humairah yang berpewatakan pendiam itu semakin kurang bercakap, Kak Nuris semakin tertanya. Apalah yang membuat teman sebiliknya menjadi begitu...

“Irah ada masalah keluarga?” Kak Nuris cuba mencari jawapan.

Humairah tertunduk, lama berdiam dan akhirnya mengangkat muka. Setitis air matanya menitik, lalu dibiarkan mengalir ke pipi. Tidak tahan lagi menanggung perasaan yang selama ini disimpan.

“Ada orang yang ingin mengambil Irah sebagai zaujah... Masa balik kampung, ada orang datang meminang Irah.” Humairah menarik nafas dalam-dalam.

“Jadi?” Kak Nuris sedaya upaya menyelami hati teman yang disenanginya. Teman yang paling disayangi juga disenangi. Tangan Humairah dipegang erat...

“Tadi abah talifon bertanyakan jawapan. Irah setuju...” Air matanya semakin deras. Semakin menjadi-jadi esak tangisnya. Kak Nuris menahan rasa di hati, sebak melihat Humairah berkeadaan begitu.

“Apa yang buatkan Irah menangis, Irah tak suka laki tu ke?” wajah Humairah dipandang sedalamnya, wajah yang penuh kelembutan.

“Bukan Irah tak suka. Cuma Irah merasakan tak layak untuk dia... Irah bukan calon solehah idaman lelaki soleh. Masih banyak kekurangan pada diri Irah.” Hatinya masih terluka dengan kenangan lalu. Kata-kata Hizmi seolah-olah bergema beberapa saat yang lalu.

“Adikku sayang, at-toyyibat lit-toyyibin. Wanita solehah untuk lelaki soleh, kita berkahwin bukan untuk mencari tapi proses menjadi. Proses menjadi wanita solehah, bukan mencari lelaki soleh. InsyaAllah, sama-sama berusaha menjadi yang soleh/solehah, pasti membuahkan baitul muslim yang dipenuhi mawaddah, sakinah wa rahmah. Akak yakin, Irah calon solehah. Boleh akak tahu, siapa orangnya?” Kak Nurin masih memujuk Humairah.

Lama Humairah berdiam, akhirnya menjawab dengan suara yang mendatar.

“Ustaz Mustakim...”

“Ustaz Mustakim? Pensyarah pengajian Al-Quran?” Kak Nurin mencari kepastian.

“Naam... Ustaz Mustakim, pensyarah pengajian al-Quran.” Humairah menundukkan muka... Malu bercampur resah bertemu mata dengan Kak Nurin.

“Allahuakbar, beruntungnya Irah. Ustaz Akim tu memang tawadhuk. Ilmunya, masyaAllah... Tahniah Irah. Bila kendurinya?” Kak Nurin tersenyum simpul. Wajah Ustaz Mustakim terlayar di minda. Beruntungnya Humairah... begitulah kata hatinya. Ustaz muda lulusan dari Universiti Mut’ah.

“InsyaAllah hujung bulan depan.” Humairah menjawab pendek.

Tersenyum panjang kak Nurin dengan jawapan Humairah. Maksudnya beberapa minggu dari sekarang Humairah akan berkahwin. Allahuakbar, Maha Kuasa Allah atas setiap yang berlaku. Sepantas ini segalanya terjadi.

****
Wamakaru wamakarallah wallahu khairul makirin... Setiap yang berlaku pasti ada hikmah dari Allah. Masakan Dia sengaja mentakdirkan sesuatu yang menjadikan hamba Nya berkeluh-kesah dan bersedih melainkan disertakan dengan berjuta hikmah yang tidak kita ketahui. Wanita yang solehah buat lelaki yang soleh. Bukan mengharapkan insan soleh/solehah sebaliknya berusaha menjadi yang soleh/solehah, insyaAllah Dia akan mudahkan urusan.

“Allahummaj’alni hubbak wa hubba man ahabbak, waj’al hubbaka ahabba ilayya minal maail baridi...” Rintihan Humairah setiap kali sujud terakhir dalam solatnya. Alhamdulillah, Allah makbulkan permintaan hamba Nya yang bersungguh!

DIA... YANG KU CINTAI... =)

Yahoo! Mail

Inbox

-klik-

Sender: Aiman Abdullah
Subject: Assalamualikum
Date: Sun Feb 3, 2008

-klik-

Assalamualikum... saya Aiman Abdullah...maaf kalau mail saya memenuhkan inbox awak...mungkin awak tidak mengenali saya..tetapi saya teringin sekali mengenali awak setelah terlihat awak suatu hari itu semasa di universiti awak, masa saya datang jumpa kawan..opps! saya terlupa.. saya student dari Kedah amik medic..seorang Cina muslim..maafkan saya kalau bahasa melayu saya kurang baik..anyway ni no.tel saya 012-3456789 harap sangat awak dapat contact saya.
Saya tunggu tau!!!

siti : amboi asyiknya baca email...mail dari sape tu khusyuk sangat nampak
ija : ntah..ntah sape2 ntah yang hantar tetiba je nak kenal2
siti : lelaki?
ija : hmmm..
siti : nak baca..
ija : silakanlah cik siti
siti : bestnya ija medic guy tu..
ija : apa yang bestnya?
siti :yela orang pandai2 nak kenal ngan kita tak kan tak rasa bangga kot..cina muslim lagi mesti handsome kan??
ija :da habis baca nanti delete ye mail tu
siti : nape? tak nak contact dia?
ija : nape nak kene contact2 pulak??
siti :alahai ija kusayang orang dari jauh nak kenal2 jual mahal pulak dia...tak nak amik contact no. dia?
ija : tak nak la cik siti oii..
siti : isshh..awak ni nape? medic tu.. tak rasa rugi ke? nape tak nak kenal?
ija : sebab...tak rase nak kenal2 lagi la...
siti : tak payah la jumpa2... msg2 sudah... bukan kenal muka pun
ija : tak nak lah... nanti abis kredit saya... da la abis kredit, saham kat akhirat pun tak naik2 makin turun adalah nanti
siti : tapi ija tak kesian ke kat dia..da la tinggal jauh, email plak tu awak tak reply..nanti bila server down dia tak pat contact awak..orang tu nak sms awak tak nak..sms je bukan dengar suara
ija : cik siti..awak tak kesian kat saya ke?? mana nak fikir anak usrah saya,mak abah, cita2, kawan2, assignment, lab report, program sana program sini, mpp, kelab kembara..dan yang paling penting masa saya dengan kekasih saya tak mungkin saya abaikan..mana ada masa nak fikir pasal dia yang tak kenal tu
siti : kekasih?? sejak bila pulak awak ada pakwe ni tak bagitau saya pun...
ija : sejak dulu..sejak saya belum jumpa awak..sejak saya belum kenal mak abah saya lagi..pendek kata sejak saya belum kenal apa2 pun saya dah kenal DIA kekasih pujaan hati saya tu...
siti : hebatnya..ni mesti selalu msg2 ni? da biasa dating belum?
ija : hai..mestilah selalu msg..da kate kekasih mestilah tak miss dating tiap2 hari tau saya dating tak kira pagi petang siang malam da...ting aje kerja saya..pukul 3, 4 pagi pun DIA tunggu saya..DIA selalu rindukan saya..tapi saya selalu tak datang jumpa DIA pagi2 tu..dan saya tahu DIA tak pernah marah pun...janji saya ingat kat DIA
siti :amboi...lovingnya kekasih awak tu..sampai pukul 3,4 pagi pun sanggup tunggu..tapi awak ni jahatlah selalu buat dia tertunggu-tunggu..awak da janji tapi tak tunaikan tak baik tau kesian dia
ija : emm...saya tau..saya selalu berjanji itu ini dengan DIA tapi jarang sekali saya nak tepati..malah saya selalu meminta-minta dengan DIA..kekadang benda tak logik pun saya nak minta..DIA kate nanti DIA bagi tapi saya paksa jugak..saya nak time tu jugak..kalau DIA tak bagi apa yang saya nak pasti saya merajuk..tak nak jumpa DIA..tapi..DIA pandai memujuk tau DIA bagi benda lain untuk saya..benda yang lebih baik dari apa yang saya jangka kan..bila saya buat salah DIA selalu kate melalui surat2 cinta yang DIA akan sentiasa maafkan saya..dari dulu kini dan selamanya dia pasti memaafkan saya tapi dengan syarat saya mesti setia dengan DIA satu-satunya..sentasa memberi peluang untuk saya berubah..itulah yang membuatkan saya sayang sangat dengan DIA...tapi saya sedar tak mungkin kasih sayang saya terhadap DIA sama nilainya dengan kasih sayang DIA terhadap saya..kerana saya selalu meminta sedangkan DIA selalu memberi walaupun saya tak bagitau lagi apa yang sana nak..
siti : baiknye dia...emm.. nak tanya ni..dia handsome tak??
ija : ntahla belum pernah tgk muka dia lagi
siti : la...kate selalu dating tapi tak tgk muke mcmana tu?
ija : ala...memangla kami selalu dating tapi DIA kate tunggulah...nanti baru boleh tgk muke..surprise la sikit..
siti : ni mesti dia tinggal jauh ni itu pasal la tak dapat tgk muka kan?
ija : tak lah mana ada jauh..dekat je..dekat sangat..lagi dekat dari awak yang duduk dekat sebelah saya ni tau..kalau jauh macmmana DIA boleh tau setiap apa yang saya buat 24 jam 7 hari seminggu
siti : ishh3 ni da pelik da ni..sape sebenarnya Kekasih awak ni ija?
ija : nak kene bagitau ke??
siti : yela saya pun nak kenal
ija : ok2 DIA adalah....

**apa kate sahabat2 semua teka siapa kekasih ija ni??

SUBHANALLAH....








Saturday, May 9, 2009

RINTIHAN CINTA


Aku tahu Engkau Tuhan ku
adalah cinta Agung
Aku pun mahu mencintaiMu
Aku tahu mencintaiMu
amat perlu

Ia kemuncak segala kebahagiaan
aku berusaha ke arah itu
tp cintaku pada Mu Tuhan
selalu terganggu

oh banyak yang datang m'ganggu
nafsuku dan syaitan terkutuk
dunia mempesona menggamit selalu
diwaktu itu...lupaku padaMu

cintaku jauh sekali
sekali sekala
datang juga...walaupn sedikit
terasa indahnya
kemudian lupa lg
adakalanya lupa ku pada-Mu
berpanjangan sekali
kemudian sekali sekala
sedar kembali Engkau cinta Agung...

Engkau patut di cintai
selepas itu ku lupa lagi
begitu cintaku kepadaMu Tuhan
dengan kelalaian silih berganti
oh Tuhan

Dengan hati yang sedih ini
tolongla aku dengan rahmat Mu
bantulah aku mencintaiMu
agar cinta yang palsu
terbunuh sendiri
itulah harapanku pada-Mu


INGATLAH KEMATIAN


Ingatlah kematian itu dari detik ke detik
dan dari sangat ke sangat
jesteru Allah,tidak janjikan kematian kita
diwaktu tua

Begitu juga Allah tidak,janjikan kematian kita
disebabkan sakit...tidak pun sakit boleh mati juga
oleh itu jangan senang hati
kematian pastikn berlaku
tggulah kematian dari nafas ke nafas
agar kita tidak angan2 melalaikan

Ingatlah sentiasa Tuhan setiap waktu
kerana kematian
kita tidak tahu...
ingatlah mati di dalam sebarang hal agar kita
sentiasa gentar dgn Tuhan

oleh itu bersiap sedialah
mengusahakan iman dan takwa
sebagai bekalan menuju akhirat yang kekal abadi
hidup di dunia hanya sekali
bila pergi x akan kembali
tersilap didunia padahnya diterima disana

mengapa kita belum pun menambah amalan
sedangkan umur makin lama berkurangan
pabila sudah smpai kesempadan
kan menyesal...

ADUH..SAKITNYA MUJAHADAH


Aduh sakitnya mujahadah
ia meletihkan menyusahkan dan menjemukan
Tuhan kerna Kau ku lakukan juga
walaupun payah ku teruskn lakukannya

Dalam susah ku teruskan juga
dalam jemu ku paksa juga diriku
ku cuba melawan perasaan itu
ku yakin dengan rahmatMu Engkau kn bantu

Engkau sebernaNya mahu melihatku
bersungguh mujahadah ataupn tidak
Engkau sebernanya mahu menguji diri ini
setelah berusaha tanpa jemu Engkau kn bantu

setelah ku bersungguh bermujahadah
aku yakin Kau kn tunjukann jalan
jalan Mu yg lurus jln kebenaran
bantula ku bermujahadah Tuhan

agar aku berjaya bermujahadah kerana Mu
supaya Engkau bentang jalan kebenaran
agar aku menempuhnya ke jln keselamatan
agar aku berjaya menempuhnya ke jln keselamatan

Engkau sebernanya mahu melihatku
bersungguh mujahadah atau pun tidak
agar aku menempuhnya ke jalan keselamtan
agar aku berjaya menempuhnya
ke jalan keselamatan

anda ingin BERCINTA???



Zaman remaja adalah zaman untuk mencari dan mengenal diri. Setelah akal semakin mampu untuk berfikir jauh. Sekurang-kurangnya sudah mengenal mana baik dan buruk, halal dan haram, najis dan yang suci, syurga dan neraka.

Umur sebegini, orang muda cenderung untuk hidup di dalam perkumpulan. Gemar juga untuk mencari penyelesaian di luar rumah dibandingkan dengan berbincang dengan ibu dan ayah. Dan ketika inilah jiwa sudah menyubur untuk mengenal apa itu cinta (berlainan jenis).
Mengapa bercinta?

Terkadang bercinta dengan sebab ikut-ikutan (kerana melihat kawan sedang 'bahagia'). Terkadang ia bercinta supaya 'pointer' selalu meningkat naik. Dan katanya agar ada teman yang dapat memberi nasihat. Alamat.. jika salah bercinta, bubur tidak akan kembali menjadi nasi..
Sebelum bercinta fikirkan perkara-perkara ini wahai orang muda :

1. Sudahkah anda bersedia untuk bercinta?
Adakah sudah bersedia menghadapi risiko di dalam percintaan? Adat orang mengatakan cinta itu bersatu, dan ada kalanya ia membutakan mata. Manakala yang tidak nampak jalannya habis hancur masa depan hidupnya.
Cinta tidak semestinya bersatu, ada kalanya ia terputus di tengah jalan. Dan ada kalanya ia berjaya sehingga ke jinjang pelamin. Risiko putus cinta selalu membuatkan manusia seolah-olah putus asa. Hilang hala tuju hidupnya. Entah berapa ramai yang sudah menamatkan nyawanya sendiri bila cinta nafsu lebih diharapkan dari cinta kepada Illahi.

2. Apa matlamat Anda bercinta?

* Mungkin untuk merosakkan anak gadis atau hati orang lain?
* Ikut-ikutan atau suka-suka sahaja?
* Untuk mencari pengganti pasangan yang telah pergi? (tetapi sekiranya ia ingin kembali semula suatu hari nanti, anda dengan rela diri meninggalkan pasangan baru anda yang telah diberikan harapan?
* Sekadar cinta monyet yang tiada matlamat di masa hadapan?
* Untuk mendirikan rumah tangga yang membawa kasih sayang dan rahmat dari ALLah?

Orang yang mulanya bercinta - hatinya akan berbunga-bunga. Tidak ia sedar apa yang berlaku di sekelilingnya kerana disibukkan dengan apa yang dicintainya. Segalanya nampak cantik, molek, comel dan sempurna belaka. 'Pijak semut tidak mati'. Segalanya berjalan dengan penuh optimis dan positif. Lalu mungkin 'menipu diri sendiri' sudah menjadi pegangan agar hubungan berlangsung dengan menarik dan dapat dikekalkan.

Apabila perhubungan cinta anda mulai 'berkelap kelip' - mulalah anda akan berfikir semula akan buruk dan baiknya pasangan anda. Mungkin ketika ini anda akan berusaha mencari solusi. Sekiranya berjaya perhubungan anda akan berjalan seperti biasa. Dan sekiranya dalam bahaya, ia akan membawa kepada 'putus cinta'. Perkataan inilah yang menjadi penghancur jiwa, rasa kecewa, terhina, rendah diri, sakit hati, dendam, putus asa. Maka istilah-istilah cinta yang dahulunya berkisarkan fantasi, anda akan sedar ia bukanlah realiti.

Menjadi hipokrit satu perkara, iaitu masalah yang akan dibawa apabila hidup di dalam sebuah rumah di atas pernikahan yang sah. Segala-galanya yang 'cantik', 'molek' akan ditunjukkan juga sebagai satu hakikat yang perlu anda terima. Samada anda terima dengan terpaksa atau redha selamanya.

3. Mengapa Anda Bercinta?

* Kerana ALLah?
* Kerana cantik rupanya? Mancung hidung, kumisnya tebal? Badannya serupa model? - yang pasti semuanya ini tidak kekal lama. Berapa ramai wanita yang menghidapi sakit barah kulit kerana taksubnya kepada yang dinamakan 'KECANTIKAN' ? Berapa ramai pula yang sanggup berhutang, mengorbankan identiti seorang Muslimah dan Muslim kerana tertarik dengan namanya KEMODENAN?

* Kerana duitnya? Harta yang bertimbun?
* Kerana empunya diri itu sendiri?
* Kerana Agamanya? Ia akan di bawa di dunia dan akhirat. Tetapi ramai juga yang terjerumus di lembah hina. Kerana yang dibawa rupanya selama ini adalah nafsu tetapi disolek dengan nama Agama.

Anda akan dapat apa yang anda niatkan. Ingat perjalanan cinta sesama manusia amat jauh, dan mungkin juga dekat, ataupun ia satu perjalanan yang tidak pasti.

4. Apa Modal Untuk Bercinta?
* Adakah dengan modal air liur? Atau jari jemari menulis sms?
Sedarkah anda? apabila bercinta dan anda meletakkan sesuatu di dalam hati seseorang. Ini telah memberikan ia pengharapan baru dalam hidupnya. Dan ia akan berusaha untuk mencapainya. Jika cinta anda sekadar cinta monyet, cinta untuk merosakkan anak orang, ikut-ikutan dan hanya menjadikan orang lain sebagai batu galas - CINTA NAFSU. Eloklah lupakan sahaja. Anda hanya akan menjadikan diri anda sendiri bahan fitnah yang akan orang ingat sampai bila-bila.

Sedarkah anda?

Mahligai perkahwinan itu memerlukan pengorbanan bukan sahaja dari segi jari jemari dan air liur. Tetapi lebih dari itu adalah modal ilmu untuk mendirikan sebuah keluarga yang beragama, cintakan ALLah dan rasul-Nya. Modal harta iaitu pekerjaan dari sumber rezeki yang halal untuk anda berikan kepada isteri, dan anak-anak. Modal hati dan perasaan untuk dikongsi, difahami, kesabaran dan sebagainya.

5. Berapa Lama Anda Ingin Bercinta?

* Seminggu?
* Sebulan?
* Tiga, empat tahun?
* Sehingga habis belajar?
* Cinta hingga ke akhirat?

Apabila anda bercinta, setiap pasangan pastinya ingin mengetahui sampai bilakah mereka akan bercinta? Dan apabila perhubungan itu diketahui oleh sang ibu dan ayah, tentunya mereka akan bertanya bila pula tarikh merisik, pertunangan dan perkahwinan pula akan dijalankan? Dan tentunya kaum kerabat pula akan tertanya-tanya, dengan siapa anda berkawan. Mungkin ada yang sudah diusung ke hulu dan hilir - orang kampung pun sudah mulai berbisikan. Walaupun anda sangkakan di bandar orang bersikap tidak ambil peduli. Tetapi malaikat di kiri dan kanan tetap juga menulis catatan..

6. Kos Cinta

* Duit yang anda habiskan semata-mata untuk sidia - telefon (sms, mms, chat etc), bil elektrik, bil internet,
* Masa yang anda korbankan untuk sidia
* Hati dan perasaan

Sikap Matang Dalam Mencari Cinta

Wahai pemuda dan pemudi, menyebut perkataan cinta sesama manusia itu mudah, tetapi untuk melaksanakannya amatlah payah. Bercinta bukan menjadi tiket yang menghalalkan anda menyerahkan jasad kehormatan anda. Bukan juga bermakna anda sudah menjadi juara dan normal sebagaimana insan lain yang bercinta (sudah fahamkah erti cinta yang sebenarnya?). Anda rosak kerana cinta? - ia adalah kesalahan anda sendiri di dalam menterjemahkan cinta yang suci dan abadi. Semaklah semula adatnya bagaimana RasuluLlah menyalurkan perasaan cinta.

Jika berbaloi dengan bercinta - anda dapat merasai hidup bahagia serta mendapat keredhaan ALlah kerana matlamat anda jelas, anda sedia redha dengan kemungkinan yang berlaku serta tidak menyalahkan taqdir, perjalanan cinta tidak melanggar batas syarak. Maka silalah untuk bercinta.
Fikirkan.. Dalam masa bercinta, bagaimana hubungan kita dengan ALlah dan manusia serta makhluk yang lain? Semakin baik ataupun semakin jauh dan terus menjurang. Adakah ia menjadikan kita hamba ALlah yang bertaqwa ataupun hamba ALlah yang derhaka..

cite yg best…baik korg bace.

salam semua..

nk dgr cite x?bleh kte mnarik gak citer tu…tp xde la ingt sgt jln cite tu…so mybe akn ade kekurangan atau pnambahan dlm citer nie…citer die pendek jer…citer nye b’mule begini…psiiuu…psiiuu(bunyi angin sepoi2 language)…

al-kisah make t’sebut la kisah sepasang suami dn isteri…mereke b’2 nie tlh m’dirikn rumah tngge slame 3 thn atas dasar cinte sesame cinte…dn tlh d kurniakn 2 cahaye mate yg comel2 dn kiyut2…khidupan mereke sbg suami isteri nie sgt la bhgia dn aman…namun dlm kbahagiaan dn keamanan tu kdg2 ade jgk la sikit kepincangan yg sentiase m’cemburui kbahagiaan dn keamanan b’laku…biase la…anyway mereke still bleh setelkn cpt2 kepincangan yg b’laku tu…sbb tula kot mereke nie hidup aman bhgia…nk d pendek kn crite, pade suatu mlm yg tenang lg hening…b’dpn la si suami tu d dpn isterinye lalu si suami b’kte dgn tenang…"wahai isteriku(skema gile ayat suami nie)…kite tlh m’dirikn rumah tngge nie slame 3 thn…dn kite hidup bhgia, aman dn sentosa"…lalu si isteri m’jwb…"aiwah…enta soh ya habibi(ckp arab plak isteri nie)…"…si suami kmudiannye mneruskn lg kalam nye kpd isteri nye yg t’cinte,"namun wahai isteriku,dlm kebahagiaan yg kite kecapi slame nie…abg pasti kadang2 ade p’kare atau ape jue b’kenaan dgn diri abg nie yg x d sukai dn x d senangi oleh sayang(romantik…)…bgitu jgk la sebalik nye"…si suami mematikn kalam nye…si isteri mngukirkn 1 senyuman manis buat suaminye yg t’cinte sbg m’bls kalam suaminye itu…si suami mnyambung kalamnye," jadi malam nie abg nk kite tido b’asingan…abg nk mntk sayang tuliskn segale ape jue yg sayang x suke dn x senang dgn abg…tulis la ape saje…abg x kisah…bgitu jge dgn abg…abg akn tuliskn ape yg abg x suke…nie adelah sbg muhasabah utk diri kite b’due wahai isteriku…esok insyaAllah slps solat subuh kite akn b’semuke d meja mkn nie utk m’bcekn segale ape yg tlh kite tulis…"…si isteri lalu m’jwb,"baik la abg…seperti yg abg ingin kan…saye akn buat ape yg abg suruh."…

keesokkn pg nye pn tibe…lalu suami isteri nie pn b’semukela kembali sperti yg tlh d jnjikn…lalu si suami b’tnye kpd isteri nye,"siapekah yg akan m’bcekn dulu?"…lalu si isteri m’jwb,"sbg m’hormati abg sbg ketue kluarge…abg bce la dlu."…si suami pn mngangguk lah…lalu d kluarkn 3 helai kertas b’saiz A4 yg pnuh dgn tulisan pen yg b’warne hitam(gile byk suami nie x puas hati dgn isteri die)…si isteri senyum melihat kertas itu…lalu si suami pn bace la ape yg die tulis tu satu persatu…pnjg lebar die tulis…bce dgn pnuh perasaan plak tu…si isteri yg m’dgr td sedikit sbyk tlh mnyebab kn air matenye mngalir dek krn sedih mngenangkn nasib dirinye tu…si suami yg sedar akan kelakuan isterinye itu lalu b’kate,"adekah abg perlu b’henti m’bce?"…si isteri m’bls,"xpe..abg habiskn la ape yg abg tulis tu…demi utk muhasabah diri kite"…lalu si suami mnyambung kmbali m’bce ape yg die tlh tulis tu…slps abis m’bce ketige-tige helai ketas tu…si suami b’kte,"abg dh abis bce segale ape kekurangan sayang tue…kini tibe la giliran sayang bcekn ape yg sayang rse kurang b’knaan dgn abg…abg xkn marah…bce kn semuenye"…selesai si suami b’kte, si isteri lalu mngeluarkn sehelai kertas yg bersih yg x d tulis ape2 pn padenye…si suami brase hairan…namun die m’diam kn diri…si isteri kmudian sambil mngesat air matenye, m’hadiahkn 1 senyuman utk suami nye lalu b’kate," abg…sepanjang kite m’dirikn rumah tngge nie…saye brase sgt bhgia…saye brase sgt selamat berade d sisi abg…saye brase sgt b’syukur krn Allah tlh p’temukan saye dgn abg…saye cintekn abg dgn penuh perasaan saye…saye trime segale kekurangan yg ade pd abg dgn hati yg t’buke…saye x perlu mrungut jike ade yg kurang pade abg krn Allah tlh ciptekn manusia ini x sempurne…ckup lah ape yg ade pade abg skrg nie…saye sgt b’syukur…hakikat yg sbnanye adelah krn Allah tlh m’anugerahkn kpd saye seorg suami yg t’baik…"…si isteri m’abiskn kate2 nye dgn m’hadiahkn 1 senyuman utk suaminye yg t’cinte…si suami yg t’diam m’dgr kate2 isterinye itu bangun lantas m’dptkn isteri nye lalu didakap nye pnuh syahdu…"maafkn abg,sayang."…

abisss…xtau la nk wat ending mcm mne…tp cite nye lbh kurg cmtu la…pngajaran ke ape ke dr cite nie korg cr sndiri…ok…wallahu’alam…wassalam…

couple???

jom kite jelajah pasal couple ni...coz kite tertarik ngan kate2 kawan kite ni... dan yang baik marila same2 kita ambil sebagai peringatan... =)

Assalamualaikum…tgh tension2 study nie baik aku stop study dlu…wat bnde lain yg bleh release tension skit…ttbe dtg idea nk mnulis bnde alah nie…kali nie nk b’celoteh ttg tajuk yg aku tulis kt ats tu…’couple’…couple yg aku nk b’celoteh nie b’knaan dgn couple antare laki2 n pompuan(korg sume sure mklum nye)…nie lbh pd aku x puas hati dgn gejale couple la nie…

hurmmm…dr dlu lg aku prasan psl mslh couple nie…xtau la kalo ade yg x anggp couple nie 1 mslh…couple kt sekolah…couple kt U…couple d mne2 saje…kdg2 aku t’pk n t’tnye2…ape yg ade pd couple nie??? best sgt ke couple nie???ape manfaat couple nie???pnah ke korg2 yg b’couple nie pk bnde2 nie sume???…adekah bile korg b’couple nie,korg rse korg ni makin byk bce quran…korg makin byk melakukn ibadat2 sunat yg lain…korg rse korg nie makin dkt dgn Allah…ade ker???? ataupn sbna nye korg m’hadapi mslh nie…kredit hp cpt abis sbb slalu sms,slalu call…byk duit abis sbb asyik duk blnje couple korg tu,pastu duit abis bising plak…byk mse t’buang sbb asyik duk pk couple korg tu smpi study pn t’gnggu…ntah la kn…

hurmmm~aku pn xtau nk mule cite dr mne…idea utk mnulis isu nie t’detik tatkale mne aku slalu tgk kt fs ntah sape2 ntah…bngge nye la diorg nie tulis status diri tu ‘in a relationship’ la…’married’ la…padahal kalo tgk umo pn baru belasan thn…pastu tgk plak kt school tu,alahai…bdak sek men lg ker…ingt kn dh msuk U ke…dh keje ker…haii,kecik2 dh pndai…umo pn x matang lg…padahal bkn nye ade ape2 hubungan pn lg…tunang pn blom…aku tulis nie bkn sbb aku dengki korg in a relationship atau married…malah aku b’bngge dgn status single d usia aku sbg student nie(smpi mse nnti aku kawin la insyaAllah)…pastu yg lg semangat tu siap letak pic die n couple die,berlage2 pipi siap…dgn caption "my syg" la…"my honey" la…"my sweet" la…ape mkne sume nie??…geli gile aku bce…boleh diorg confident yg diorg tu AKAN kawin dgn couple die tu…kalo dh kawin tu cite lain la…nie aku cite yg x kawin lg…c’mon la…korg x pk ker sume tu m’bawe kpd dosa…Allah dh b’firman dlm al-quran yg mahfumNya "jgn la kamu m’dekati zina"…uisshhh,ade yg lg mnyakit kn hati tu die siap bleh protes ayat nie…"alaa,kitorg bkn wat ape2 pn"…"xyah risau,kitorg pndai jge diri sndiri,jgn cbuk jge tepi kain org"…"kami couple mnurut islam"…"kami couple ikhlas krn Allah"…huh~kpale otak ko…korg x sedar ke yg korg tu manusia biase…ade nafsu…d tmbh pule dgn syaitan2 yg sntiase mngajak pd kemungkaran…jgn la ingt korg tu maksum…iman pn naik turun…ikut jer ape yg Allah suruh…Allah tu maha mngetahui…korg2 nie ilmu pn bkn nye byk sgt…jgn la nk memandai-mandai…aku bkn nye ape…kdg2 ksian jgk la tgk org yg b’couple nie…ramai je kwn2 aku yg couple2 nie…tp tau2 dh clash~huh,padan muke…pastu dh clash,sedih la…tension la…study pn abis,plajaran t’gnggu…pastu??? ntah ler,pk sndiri la…korg nie kalo dh desperate sgt nk b’couple,korg pilih la jln yg btul…jln yg mcm mne tu?? kawin la…insyaAllah slmt sume nnti…jmpe parent couple korg tu,bncang psl nie…tu slh 1 care la……"mne bleh kawin skrg,kn tgh blja lg"~abis tu yg gatal sgt nk b’couple tu apsal??? kalo korg rse nk study,tumpukn study tu btul2…jgn pk sgt couple nie…kalo die tu dh mmg jodoh korg,insyaAllah kawin jgk 1 hr nnti…"kejar dulu cite2 krn cinte akn hadir slps itu"~1 of madah cinte yg aku bce…dh ler,aku pn xtau nk tulis ape lg…tulis pnjg2 nnti aku plak yg silap…cume kesimpulan yg aku nk wat kt cni…bg aku(bg korg xtau la),couple nie sbna nye x elok…ape hukum die tu x sure la sgt aku(aku bkn mufti nk kuarkn hukum2 nie)…kalo nk sgt couple,kawin jer krn cinte slps kawin lbh indah dr cinte sblm kawin…kalo korg nie student lg,tumpukn study tu btul2 dlu,jgn pk psl couple lg…nk wat sesuatu tu pk dlu baik buruk die,jgn main redah ikut nafsu jer…ikut perintah Allah dn tnggalkn laranganNya…ade 1 doa nie kwn aku bg…bleh gak korg try amalkn,bgus jgk doa nie…"ya Allah,jika die jodohku,Kau p’mudahkn lah..dn jike bkn,Kau jauhkan lah dia dari ku..dn jike perasaan ini mnyayangi nye krnMu,Kau bntu lah kami..dn jika ianya krn nafsu semate2,Kau jauhkn lah die dr kami~amin"…ok…segale salah silap t’kasar bhs aku mntk maaf byk2…aku nie hnye la insan yg lemah…wallahu’alam…wassalam.

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalammualaikum...
Alhamdulillah.. akhirnye dpt jgk ana hasilkan blog ni... itu pn hasil dari bantuan
"hamba Allah"
ni... syukron yee.. sekarang ni musim cuti sem,lepas ana dan rakan2 berjuang dalam
m'hadapi final exam..
Mudahan2 ana dan rakan2 yg lain najah.. doakn kami ye...
nk tau something x?? ok laaa...
nk dijadikan cerita,seminggu before exam...datang la satu musibah yang memang menguji
perasaan ana,
memang berat sangat untuk ana tanggung..lagi2 nk dekat exam,fikir2kn laa..
Hanya Allah yang tahu betapa sakitnya hati waktu tu.. tiap2 waktu nangis...hehehe..
cm ape je..
yelaa..perempuan kan,lagi2 melibatkan
perasaan..paham2 jelaa..tp Alhamdulillah...kejap je perasaan tu..dengan bantuan Allah,
family, rakan2 alhamdulillah..
ramai yang bg support time tu...kate2 nasihat.. dan yang pasti,kite kene bersangka baik
dgn Allah..
fikir2 kanla.."knape Allah pisahkan ana dan die..?mungkin byk kelalaian dan kesilapan
yang ana wat
smpai Allah nk
sedarkan ana dan Allah timpakan musibah itu.. Terima kasih Tuhan..
pastu terpikir whatever pun yg jd..kite kne kuat,sabar dan tabah..
btol x? cam ne nak kumpul kekuatan tu? bukan senang sebenarnye..
tp yakin bantuan Allah,insyaAllah semuanya dipermudahkan.."put ur trust in Allah"
jom same2 kite hayati ayat dalam Al-Quran ni..


"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan
perkara-perkara yang berkebajikan),
dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan)
serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." (Surah Al-Imran:200)

jadi..apa2 yang datang kt kite...kite kene jadi kuat,.. bukan la ana nk kate ana ni kuat..x jgk..
tp yakinla sume ujian yang berlaku kt kite sebagai hamba-Nya ada hikmahnye..
mudahan2 kawan2 kite yang ditimpa musibah di luar sane akan rase terhibur
dengan ayat2 yg indah di
bawah ni..=)



Allah s.w.t berfirman,

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh)
dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan
jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar,
(iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan,
mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah
jualah kami kembali. Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai
kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya dan mereka itulah orang-orang yang dapat
petunjuk hidayatNya. (2:155-157)

Di dalam musnad Imam Ahmad, Nabi s.a.w bersabda,

"Tidaklah seorang hamba yang ditimpa musibah mengucapkan, "Inna lillahi wa inna ilaihi
raji'un, ya Allah berilah aku pahala dalam musibahku ini dan gantilah untukku dengan
sesuatu yang lebih baik,"
kecuali Allah akan memberikan pahala dalam musibahnya dan akan memberikan kepadanya

ganti yang lebih baik." (HR. Ahmad 3/27)




والله علم
والسلام عليكم

Friday, May 8, 2009

Enjoy!! Beauty of Mathematics !!!!!!!

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888

Brilliant, isn't it?

And look at this symmetry:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321

Now, take a look at this...

101%

From a strictly mathematical viewpoint:

What Equals 100%?
What does it mean to give MORE than 100%?

Ever wonder about those people who say they are giving more than 100%?

We have all been in situations where someone wants you to
GIVE OVER 100%.

How about ACHIEVING 101%?

What equals 100% in life?

Here's a little mathematical formula that might help
answer these questions:

If:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Is represented as:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.

If:


H-A-R-D-W-O- R- K

8+1+18+4+23+ 15+18+11 = 98%

And:


K-N-O-W-L-E- D-G-E

11+14+15+23+ 12+5+4+7+ 5 = 96%

But:


A-T-T-I-T-U- D-E

1+20+20+9+20+ 21+4+5 = 100%

THEN, look how far the love of God will take you:


L-O-V-E-O-F- G-O-D

12+15+22+5+15+ 6+7+15+4 = 101%


Therefore, one can conclude with mathematical certainty that:

While Hard Work and Knowledge will get you close, and Attitude will
get you there, It's the Love of God that will put you over the top!

It's up to you if you share this with your friends & loved ones just
the way I did..

Have a nice day & God bless!!.....


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...