Monday, November 8, 2010

::monolog hari jadi::

Kita akan temui semula suatu yang hilang

Di tempat kita kehilangannya

Sering kali kegagalan memberi kita peluang

Untuk bermula dengan lebih baik

Ulang tahun kelahiran saya mengikut kalendar Islam baru sahaja berlalu pada minggu lepas,30.10.. Sanah helwah untuk diri ini dan juga untuk sahabat-sahabat yang lain. Entah mengapa di hari lahir saya kali ini hati saya sayu sekali. Hati terpasung oleh kata2 yg pernh diucapkan oleh Sayidina Ali:

“manusia semua tidur, bila mati baru mereka terjaga”

Kata-kata itu menusuk ke lubuk hati. Merobek2 sisa2 kegembiraan yg masih tersisa. Apkh saya masih tidur? Ahh..tidur yg sgt pnjg kalu begitu. Teringat pula kata Imam Ghazali:

“ada manusia yang sedang ketawa ria, sedangkan kain kafannya sedang dirobek-robekn”

Bukankah tarikh mati setiap insan sudah di tetapkan? Dan hari ini esok dan lusa saya menapak lagi…semakin…semakin hampir pada tarikh kematian yang dijanjikan. Duhai, tertipunya saya ketika menerima ucapan selamat hari jadi…selamat pula hari matiku?

Aku belum bersedia untuk bertemu-MU , ya ALLAH. Walaupun aku tahu, siapalah aku untuk menyatakan tidak dan tunggu. Ya ALLAH…Segala kekuatan hanya pada-MU jua. KAU yang MAHA Tahu apa yang terbaik buatku. Aku merayu pada-MU, Ya ALLAH pada tarikh ini…untuk mengemis keampunan-MU dengan tangan yang berdosa, dengan hati yang tercela. Jika tidak mengenangkan yang ENGKAU Maha Pengampun, aku tidak akan datang ya Allah. Rasa malu dan hina untuk meminta. Apakah aku diterima?

Entah mengapa, gelombang rasa ini sering datang dan pergi. Gelombang mujahadah ini tidak pernah tenang. Jangankan mutmainah, malah ammrah pula yang sering melanda. Kekadang aku sendiri bertanya, akukah aku ini? Terasa diri bersalin dua, tiga dan….ya ALLAH,jauhkanlah dari topeng munafik yang menipu daya.

Aku bukan Hanzalah yang mencurigai dirinya munafik walau walau taqwanya melimpah.bukan juga Umar Al-Khattab, yang tega memukul diri walaupun sedikit berdosa. Pun bukan seumpama Rabiatul Adawiyah yang sentiasa berkata:”sesungguhnya istighfarku memerlukan satu istighfar lagi”

Aku kembara telah jauh. Namun, kolam hatiku kian keruh. Beban bertambah berat, diriku kian penat. Urusan kian payah. Jiwa semakin gundah. Jesteru, mudah-mudahan di hari lahirku ini aku akan “dilahirkan” semula. Lahir sebagai insan yang sentiasa mengingati-MU.yang mampu hidup antara kekangan takut dan lingkungan hrp. Takut, kalu2 dimurkai. Harap,minta-minta diampuni.

Ykinlah sesuatu yg ditakdirkan berlaku, pasti berlaku. Belajarlah melepaskan. Usah dicalarkan iman dengan istilah ‘jika’ dan ‘kalau’. Innalillah, redha dan pasrahlah dengan istirja’. Walau di tgn dan di bwh mata sndiri,andai ditakdirkan hancur,terlepas dan musnah, pasti punah jua.paling penting, bersangka baiklah…ALLAH akan menyelamatkan, ALLAH akan memberikan ketenangan dan keamana. Pahit jadi ubat. Manis jadi madu…tetap m’jd ubat.

Kita di dunia umpama layang2 di langit takdir. Kita terbang tinggi, rendah, jauh, dekat. Hya di lembayung iradah-NYA. Kita akn terbang selagi ada angin di bekalkan, selg kertas tidak koyak, selagi rangka masih teguh. Tapi apabila tali sudah ditarik, turunlah dgn redha. Kita x berhak untuk ters “terbang” sekiranya maut m’jemput pulang

No comments:

Post a Comment


~Lihat dengan hati kerana pandangan mata selalu gelap, tak mampu menilai hakikat~


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...